Hoe hebben lerenden online leren tijdens de Coronacrisis ervaren?

Een aantal Nieuw-Zeelandse onderzoekers heeft het Student Online Learning Experiences (SOLE) onderzoeksproject uitgevoerd waarin zij hebben onderzocht hoe lerenden online onderwijs tijdens de Covid-19 pandemie hebben ervaren. Wat zijn de belangrijkste bevindingen en adviezen?

Het onderzoek is gebaseerd op verschillende onderzoeksmethoden waaraan zo’n 1000 studenten van acht universiteiten in Nieuw-Zeeland hebben meegedaan.
Het onderzoek laat zien dat sprake is van een zeer heterogene groep. Bijvoorbeeld wat betreft toegang tot technologie, financiële problemen of het kunnen beschikken over een geschikte omgeving om te studeren.

Meer dan de helft van de respondenten vindt het positief dat zij niet hoefden te reizen en dat zij de flexibiliteit hadden om in hun eigen tempo en op hun eigen plaats te leren. Ook het op een flexibele manier kunnen beschikken over leermaterialen werd gewaardeerd, evenals het kunnen vinden van een balans tussen zorgen voor kinderen, huishouden en studie.

Studenten voelden zich wel minder gemotiveerd en minder geconcentreerd. Toch raakten zij ook gewend aan online leren. Belangrijke daarbij waren het krijgen van ondersteuning of weten waar je terecht kunt voor hulp. Regelmatige updates en duidelijke communicatie waren cruciaal om het gevoel van isolement en afstand te verminderen. Ruimte voor informele communicatie tijdens online sessies is daarbij van belang.

Het onderzoek biedt ook informatie over de wensen van lerenden ten aanzien van van de manier van beoordelen. Respondenten gaven aan tentamens op meer flexibele tijden meer te waarderen. Bijvoorbeeld een open boek-tentamen dat binnen een bepaalde tijd moet worden afgerond, maar waarbij je het moment van afname wel zelf kunt kiezen.

Volgens de onderzoekers is het belangrijk om de behoeften en omstandigheden van lerenden te leren kennen. Volgens hen zouden we onderwijs moeten ontwerpen dat toegankelijk en passend is voor alle lerenden. Zij adviseren:

  • Ontwerp meer flexibele en inclusieve leerervaringen. Biedt lerenden bijvoorbeeld de mogelijkheid te kiezen uit een selectie van tijdstippen voor beoordelingen.
  • Investeer in de ontwikkeling van online bekwaamheden van lerenden. Biedt video tutorials aan, geeft tijd om te experimenteren en plezier te maken. Geef tussentijds feedback en moedig aan.
  • Creëer mogelijkheden voor lerenden om feedback te geven en te ontvangen (o.a. peer feedback en feedback van de docent).
  • Bevorder sociaal leren en sociale aanwezigheid online door relaties te koesteren en mogelijkheden voor groepsinteractie te creëren.
  • Bied mogelijkheden om deel te nemen aan klassikale of online workshops (post-pandemisch), zodat de voordelen van blended learning maximaal worden benut.
  • Informeer lerenden over het volledige scala aan beschikbare ondersteuning. Communiceer de prioriteiten voor het leren duidelijk.

Volgens mij zijn dit wel herkenbare uitkomsten en aanbevelingen. Binnen andere artikelen over ‘student voices‘ ten aanzien van online leren tijdens de Coronacrisis ben ik overigens de wens ten aanzien van flexibilisering van beoordelingen niet tegen gekomen (wel zorgen ten aanzien van online proctoring). Een deel van de aanbevelingen -zoals het geven van feedback- vloeit wellicht voort uit ‘evidence-informed’ opvattingen van de onderzoekers die generiek van aard zijn, maar die ook van toepassing zijn op al dan niet noodgedwongen online leren.

Nota bene: het is goed je te realiseren dat het hier universitaire studenten betreft. Je kunt de bevindingen en conclusies niet zo maar betrekken op, bijvoorbeeld, het voortgezet onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *