Hoe generatieve AI het werk van docenten kan versterken?

Gisteren heb ik tijdens de jaarlijkse conferentie van HBO Engineering een keynote verzorgd waarin ik heb aangegeven hoe vier typen taken van docenten versterkt kunnen worden dankzij generatieve AI.

Wilfred bij HBO Engineering
Foto: Abboy Verkuilen

AI en generatieve AI zijn van grote invloed is op tal van aspecten van onze samenleving. Ook op ons onderwijs. Zowel ondersteunende processen als leren en doceren worden er door geraakt. Dit leidt tot diverse kansen, risico’s en vooral vragen.

Ik had de deelnemers gevraagd vooraf enkele vragen te beantwoorden. Eén van die vragen was: wat weet jij van generatieve AI toepassingen zoals ChatGPT? Noem drie kenmerken.
Het resultaat was een ‘word cloud’ met 130 kenmerken. Ik heb deze ‘word cloud’ ter plekke geanalyseerd met behulp van ChatGPT. Ik heb een afbeelding van de slide geüpload naar ChatGPT en ChatGPT de volgende prompt gegeven:

Jij werkt als data analist bij een adviesbureau. In de bijlage vind je een afbeelding met een ‘word cloud’ met een groot aantal kenmerken van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Maak een ordening en samenvatting van deze kenmerken.

Daarna ben ik kort ingegaan op belangrijke ontwikkelingen op het terrein van generatieve AI. Praktisch elke week is er wel een nieuwe ontwikkeling te melden. De kracht van generatieve AI neemt in elk geval sterk toe.

Vervolgens ben ik ingegaan op vier typen taken die docenten met behulp van toepassingen als ChatGPT en Claude kunt uitvoeren:

  1. Schrijfwerk zoals het samenvatten van onderzoeken en het schrijven van essays en artikelen. Ik heb daar ook een demonstratie van gegeven.
  2. Creatieve taken zoals het genereren van ideeën (bijvoorbeeld over werkvormen), het converseren met een fictief ‘persoon’, of het maken van illustraties en video’s, op basis van tekst. Ik heb deelnemers gevraagd om een opdracht ten behoeve van het genereren van ideeën te formuleren die ik in Claude 3.5 Sonnet heb ingevoerd.
  3. Taken met betrekking tot het ontwikkelen en verzorgen van onderwijs. Dit zijn veelal ook talige taken zoals het maken van een advance organizer op basis van een hoofdstuk, het creëren van verwerkingsopdrachten, het geven van feedback en begeleiding of het ontwikkelen van toetsvragen ten behoeve van toetsen als leerstrategie. Ik heb als illustratie een gesprek gevoerd met ChatGPT. Ik ben daarbij ook ingegaan op een aantal aandachtspunten bij het gebruik van generatieve AI voor feedback.
  4. Administratieve ondersteuning zoals het beantwoorden van e-mail, het uitschrijven van handgeschreven aantekeningen of het analyseren van evaluatiegegevens.

Dit werkt allemaal niet perfect, maar het scheelt docenten wel tijd. Ik heb daarom de vraag gesteld: Hoe kansrijk zijn de volgende toepassingen voor jouw werk als docent Engineering? De meerderheid vond al deze typen toepassingen kansrijk.

Daarna was het tijd voor het plaatsen van enkele kritische kanttekeningen bij het gebruik van generatieve AI binnen het onderwijs. Bijvoorbeeld over het gebruik van persoonsgegevens of het feit dat een verkeerd gebruik kan leiden tot minder effectief leren. Ik ben ook ingegaan op het energieverbruik van deze toepassingen. Ik heb de aanwezigen via Mentimeter gevraagd wat hun grootste zorgen op dit terrein zijn.

Tenslotte heb ik de aanwezigen laten nadenken over de vraag: Wat zijn de belangrijkste gevolgen voor mij als docent?

Hieronder vind je mijn presentatie:

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *