Gisteren heb ik weer eens een workshop mogen verzorgen over generatieve AI en de betekenis voor het werk van medewerkers van de betreffende organisatie. Dit keer voor leidinggevenden van de MIK & PIW Groep.
Dit is een maatschappelijke organisatie voor kinderopvang en sociaal werk in Zuid-Limburg.
Ik had de deelnemers gevraagd vooraf enkele vragen te beantwoorden. Eén van die vragen was: wat weet jij van ChatGPT? Noem drie kenmerken.
Het resultaat was een ‘word cloud’ met 86 kenmerken. Hoe te analyseren? Met behulp van generatieve AI. Ik heb een afbeelding van de slide geüpload naar ChatGPT en ChatGPT de volgende prompt gegeven:
Jij werkt als data analist bij een adviesbureau. In de bijlage vind je een afbeelding met een ‘word cloud’ met een groot aantal kenmerken van ChatGPT. Maak een ordening en samenvatting van deze kenmerken.
Het resultaat was goed.
Vervolgens heb ik toegelicht wat generatieve AI is, en heb ik een demo van Claude gegeven. Ik ben ook ingegaan op recente ontwikkelingen zoals het kunnen redeneren en het voeren van realistische overkomende gesprekken. Daarna ben ik ingegaan op vier typen taken die je met behulp van toepassingen als ChatGPT en Claude kunt uitvoeren:
- Taalgerelateerde taken zoals het beantwoorden van e-mails, samenvatten van onderzoeken, en het schrijven van essays en artikelen.
- Data-analyse en patroonherkenning zoals het analyseren van Excel bestanden met evaluaties.
- Interactie met gebruikers zoals het geven van definities, feedback geven, en adviesgesprekken voeren. Gebruik voor het beantwoorden van vragen of het geven van definities echter eerder zoekmachines of Wikipedia omdat dit minder energie kost.
- Creatieve taken zoals het maken van illustraties en video’s, op basis van tekst.
Tussendoor heb ik gewezen op aandachtspunten (zoals het niet gebruiken van persoonsgegevens) en nadelen (zoals het energieverbruik).
Na het bespreken en ook demonstreren van de vier typen taken, ben ik met de deelnemers ingegaan op het verantwoord gebruiken van generatieve AI. Daarvoor moet je de werking kennen, plus risico’s. Die risico’s moet je vervolgens hanteerbaar maken. Het ontwikkelen van digitale geletterdheid staat daarbij voorop. Tot slot zijn we nog kort ingegaan wat deze ontwikkeling betekent voor verschillende functies binnen de organisatie.
Hieronder vind je de slides:
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie