Hoe Facebook de relatie met studenten kan versterken (#in)

Lisa Nielsen vermeldt tien manieren waarop Facebook de relatie tussen lerenden en onderwijsgevenden kan versterken. Er zitten voor de hand liggende manieren bij (zoals tijd- en plaatsonafhankelijk ondersteuning krijgen), of manieren die ook met andere tools uit te voeren zijn (checken of de les doorgaat of participeren terwijl je niet op school kunt zijn). Maar ik zie ook meer originele toepassingen in de lijst terug (weliswaar niet altijd specifiek voor Facebook):

  • Facebook legt de verantwoordelijkheid bij de lerende. Je kunt nooit beweren dat je bepaalde informatie nooit hebt gekregen, of dat je bepaalde vragen niet hebt kunnen stellen.
  • Je hebt altijd de mogelijkheid om te participeren, zelfs als je ziek bent.

    Snow days and sick days don’t hold you back

  • Door gebruik te maken van Facebook worden leerlingen vertrouwd met communicatiemiddelen en omgangsregels van de 'echte' wereld.
  • Facebook blijkt erg geschikt te zijn om lerenden snel te mobiliseren. Ik vermoed dat dit komt door de Facebook-apps voor smartphones waardoor notificaties op Facebook net zo snel werken als een sms.

Met wereldwijd meer dan 500 miljoen gebruikers kun je wel stellen dat Facebook tot de 'echte wereld' behoort, en een massamedium is. Ook al kan dit per land verschillen. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat onderwijsinstellingen dit sociale netwerk met name voor de communicatie met lerenden inzetten. Daarbij wel rekening houdend met zaken als privacy en professionele omgangsregels (leerlingen zijn je vrienden niet). En kritisch kijkend naar de relatie tussen je communicatie- en leerdoelen, en alle technologieën waarover je de beschikking hebt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *