Docenten zien voordelen in het concept van de flipped classroom, maar onderstrepen ook een aantal uitdagingen bij dit concept. De motivatie van lerenden is een voordeel en een uitdaging tegelijkertijd.
Er is best veel onderzoek gedaan naar het concept van de ‘flipped classroom’. Deze onderzoeken zijn meestal uitgevoerd vanuit het perspectief van de student. Taotao Long, John Cummins en Michael Waugh van de Universiteit van Tennessee hebben onderzoek gedaan naar het perspectief van de docent. Zij stellen dat onderzoek laat zien dat opvattingen van docenten over de flipped classroom sterk gerelateerd kunnen zijn aan de wijze waarop docenten dit model in de praktijk toepassen. Door middel van een kwalitatieve case study hebben zij daarom onderzoek gedaan naar ervaringen en perspectieven van docenten bij het gebruik van het concept van de flipped classroom. Zij hebben TPACK daarbij gehanteerd als theoretisch kader.
Zoals goede onderzoekers betaamt presenteren zij eerst een literatuuroverzicht van de flipped classroom en van hun theoretisch kader. Over TPACK stellen zij onder meer dat goed onderwijs met ICT vereist dat je als docent begrijpt hoe de componenten technologie, didactiek en leerinhouden elkaar wederzijds kunnen versterken. Vervolgens verdedigen zij hun methodologie die uit interviews bestaat met docenten die het concept al toepassen, of van plan zijn dit te doen. Per onderzoeksvraag worden vervolgens de resultaten gepresenteerd.
Daaruit blijkt onder meer dat de acht docenten de flipped classroom toepassen om lerenden meer te activeren en om meer tijd en gelegenheid te creëren voor studenten om opgedane kennis toe te passen in klassikale settings. De ervaren voordelen hebben te maken met motivatie van lerenden, met de ruimte die ontstaat voor actief en verdiepend leren en met meer mogelijkheden om lerenden “instant support” te geven tijdens oefeningen in de klas. Je ziet snel waar lerenden mee worstelen.
Docenten signaleren ook een aantal uitdagingen bij dit concept. Deze hebben -uiteraard- te maken met
- het mogelijk onvoldoende voorbereiden door lerenden,
- het feit dat niet alle lerenden van deze aanpak houden,
- lerenden die wellicht niet goed samen werken,
- de tijd en energie die deze aanpak van docenten vraagt.
Verder komen vier componenten uit de interviews naar voren doe er aan bijdragen dat de flipped classroom een effectieve manier van onderwijs is:
- Zorg er voor dat lerenden zich voorafgaand aan klassikale sessies hebben voorbereid, bijvoorbeeld via opdrachten die zij moeten maken voordat zij naar de klas komen (schrijfopdrachten, toetsen, demonstraties).
- Bereid je cursus extra goed voor.
- Ontwerp leermaterialen en leeractiviteiten op basis van feedback van lerenden. Helaas refereren de respondenten hierbij aan de hardnekkige mythes van de digital natives en leerstijlen.
- Zorg voor passende “instant support” tijdens klassikale sessies.
In de discussieparagraaf geven de onderzoekers aan dat motivatie van lerenden de belangrijkste component van de flipped classroom is, maar ook de belangrijkste uitdaging. Bij onderzoek zou daarom meer aandacht moeten zijn voor “pre-class learning activities”. Verder benadrukken zij -terecht- het belang van een zorgvuldig onderwijsontwerp. Dit vraagt ook om een forse initiële investering door docenten. Ondersteuning door ervaren collega’s wordt daarbij ook van groot belang gevonden.
De onderzoekers eindigen hun conclusies met een aantal aanbevelingen. Als ik deze zou gaan samenvatten, zou ik me gaan herhalen.
Dit onderzoek levert wat mij betreft weinig nieuwe inzichten in over het concept van de flipped classroom. Wat ik wel goed vind, is dat hierin docenten aan het woord komen. De constatering dat motivatie van lerenden een voordeel en uitdaging tegelijkertijd is, is origineel.
Via een tweet van Jo Tondeur (@jotondeur).
Use of the flipped classroom instructional model in higher education: instructors’ perspectives. Available from: https://www.researchgate.net/publication/306045365_Use_of_the_flipped_classroom_instructional_model_in_higher_education_instructors%27_perspectives [accessed Oct 1, 2016].
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie