Hoe een ‘evidence-informed’ onderwijsaanpak kan leiden tot betere leerprestaties

De implementatie van een wetenschappelijk onderbouwde aanpak van het onderwijs in een Amerikaans schooldistrict heeft volgens Holly Korbey geleid tot opmerkelijke verbeteringen in leerresultaten en een verkleining van prestatieverschillen tussen lerenden.

Volgens Korbey heeft het Frederick County district, dat 48.000 lerenden telt, sinds 2015 consequent ingezet op het toepassen van inzichten uit de neurowetenschappen, onderwijspsychologie en cognitieve wetenschap, in de dagelijkse onderwijspraktijk.

een docent die activerende didactiek gebruikt met actieve deelname van studenten, terwijl de tweede een docent laat zien die een traditionele lezing geeft met gebruik van alleen pen, papier en een krijtbord.
DALL-E: een docent die activerende didactiek gebruikt met actieve deelname van studenten, en een docent die een traditionele lezing geeft met gebruik van alleen pen, papier en een krijtbord.

De resultaten zijn veelbelovend: de scores voor taalvaardigheid in een bepaalde groep stegen van 49,5% in 2018 naar 60% in 2023, ruim boven het staatsgemiddelde. Ook op het gebied van wiskunde boekten lerenden uit achtergestelde groepen gestage vooruitgang. Deze positieve trend zette zich zelfs door toen sprake was van leerachterstanden als gevolg van de Corona-pandemie.

Centraal in de aanpak van dit district staat professionalisering van docenten op het gebied van principes op het gebied van onderwijswetenschappen. Het district werkt samen met het Center for Transformative Teaching and Learning om docenten, instructiecoaches en leidinggevenden op te leiden op het gebied van fundamentele leerprincipes. De focus ligt op het begrijpen van geheugenwerking, het creëren van optimale leeromgevingen en het effectief toetsen van geleerde stof.

Concrete veranderingen binnen de klas omvatten expliciete instructie, rekening houden met voorkennis, en leerstrategieën zoals actief ophalen van informatie (retrieval practice) en ‘interleaving’. In het wiskundeonderwijs heeft dit geleid tot meer directe instructie, frequentere controles van begrip en gestructureerde oefening.

Het professionaliseringstraject is ingebed in de dagelijkse schoolpraktijk. In plaats van losse, op zichzelf staande cursussen, is alle professionele ontwikkeling nu gericht op langetermijnverbetering, met een sterke focus op ‘evidence-informed’ onderwijspraktijken. Het traject is bedoeld voor nieuwe en ervaren docenten, die door middel van gerichte coaching en workshops leren hoe ze hun lesgeven effectiever kunnen maken. Een belangrijk aspect hiervan is het creëren van leerroutines en een omgeving waarin lerenden zich kunnen concentreren en effectief leren. Leidinggevenden worden daarbij geprofessionaliseerd op het gebied van het aanpakken van leerachterstanden. Dankzij integratie van deze aanpak in bestaande professionele ontwikkelingsuren zijn geen extra tijd of middelen nodig.

Ondanks dat dit verbetertraject ‘evidence-informed is’, kende de implementatie van dit programma volgens Holly Korby toch de nodige  uitdagingen, zoals het overwinnen van weerstand bij ervaren docenten. Een geleidelijke en ‘organische’ invoering leidde ertoe dat de aanpak uiteindelijk omarmd is. Verder hielp het dat deze aanpak aansluit op bestaande goede praktijken. Daardoor wordt volgens de auteur ook ‘initiatiefmoeheid’ voorkomen.

Interessant is ook dat Frederick County samenwerkt met het Hood College om leerwetenschappelijke principes te integreren in de lerarenopleiding. Aankomende docenten krijgen daardoor tijdig inzicht in effectieve leermethoden. Korbey schrijft zelfs dat wetenschappelijk onderzoek naar leren van oudsher los staat van lerarenopleidingen. Daardoor komen misconcepties over leren, zoals het belang om in te spelen op leerstijlen, vaak voor in het onderwijs.

Deze aanpak dient als inspirerend voorbeeld voor andere districten. Organisaties als Deans for Impact stimuleren de integratie van leerwetenschap in lerarenopleidingen en districten landelijk. Door de kloof tussen onderwijsonderzoek en -praktijk te overbruggen, ontstaan kansen voor significante verbeteringen in leerresultaten en kansengelijkheid.

Mijn opmerking

Mooi om te zien dat dit schooldistrict expliciet aansluiting zoekt bij ‘evidence-informed’ principes. Daarbij moet je wel opmerken dat context er toe doet (niets werkt altijd) en dat ook andere aanpakken, dan de in dit artikel genoemde principes, kunnen leiden tot goede resultaten. Daarnaast kunnen er ook andere, niet-cognitieve, redenen zijn waarom leerresultaten achter blijven. Bovendien werk je als school niet alleen aan de cognitieve ontwikkeling van lerenden. Ik vind het overigens ook mooi om te lezen dat dit traject niet als een apart innovatietraject wordt aangevlogen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *