Nederland is bepaald niet het enige land waar de discussie woedt over het gebruik van smartphones in de klas. The Conversation laat vier docenten/onderzoekers aan het woord die verschillend over dit onderwerp denken. Ik vat in deze blogpost de belangrijkste argumenten vóór en tegen samen.
Daniel G. Krutka geeft aan dat te veel tijd op smartphones kan leiden tot negatieve effecten, zoals minder gelukkig zijn of minder tevredenheid onder jongeren. Toch denkt hij dat het verbieden van smartphones in het onderwijs leidt tot gemiste kansen. Door het gebruik van smartphones kunnen lerenden aangemoedigd worden tot ’technoskeptisch denken’, oftewel het kritisch bevragen van hun relatie met technologie. Hierdoor kunnen lerenden bijvoorbeeld de voor- en nadelen van technologische hulpmiddelen overwegen, zoals navigatie-apps gebruiken versus traditionele kaarten. Op basis van eigen onderzoek pleit hij wel voor ’techno-fasts’, waarbij lerenden technologie voor een bepaalde periode vermijden. Het idee is dat deze pauze hen helpt reflecteren op hun technologiegebruik.
Sarah Rose benadrukt het belang van overleg met ouders, docenten en lerenden zelf bij het bepalen van het beleid rondom telefoongebruik. Er zijn zowel positieve als negatieve gevolgen van het gebruik van telefoons in de klas, en alle belanghebbenden moeten een stem hebben in het beleid, meent zij. Uit haar onderzoek blijkt dat lerenden, in samenwerking met hun ouders, met innovatieve oplossingen kunnen komen, zoals een “telefoonmonitor”. Dit kan een oudere lerende in de klas zijn dat over een ‘klassentelefoon’ beschikt waarmee in noodgevallen contact kan worden opgenomen. Ook Rose stelt dat een simpel verbod op telefoons kansen mist om lerenden te leren een smartphone verantwoord te leren gebruiken.
Volgens Arnold Glass heeft de opkomst van elektronische apparaten het traditionele klaslokaal veranderd. Terwijl het gebruik van quizzen tijdens een les misschien geen negatieve invloed heeft, laat onderzoek ook zien dat het verdelen van aandacht tussen de smartphone (maar ook de tablet en laptop) en de les leidt tot minder goed leren. Bovendien beïnvloedt het gebruik van apparaten door enkele lerenden de prestaties van anderen om hen heen. Glass waarschuwt dat lerenden misschien niet direct het negatieve effect voelen, maar dit wel later ervaren.
Louis-Philippe Beland stelt dat vooral lager presterende lerenden het meest profiteren van een smartphoneverbod. Uit een onderzoek uit 2015 bleek dat het verbieden van mobiele telefoons de toestresultaten van 16-jarige lerenden aanzienlijk verbeterde. Lagere presteerders profiteerden het meest. Voor de beter lerende lerenden maakte een verbod niets uit. Ook andere studies uit Spanje, Noorwegen en België ondersteunen volgens Beland deze bevindingen. Beland geeft aan dat multitasken het leren kan belemmeren en dat aantekeningen maken op papier effectiever kan zijn dan typen. Dit laatste onderzoek is overigens gerepliceerd, waarbij er geen significant meer bleek te zijn. Zie bijvoorbeeld: Voyer, Ronis & Byers, 2022.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie