Hoe breng je ICT en de organisatie dichter bij elkaar?

Stel: je bent manager en wilt een reorganisatie doorvoeren van je back office. Jij huurt consultants in, die met het advies komen om een langdurig en grootschalig verandertraject aan te gaan, dat volgens de ICT-afdeling onuitvoerbaar is. De ICT-afdeling stelt een volstrekt andere projectaanpak voor. Over deze kwestie gaat het artikel IT Versus the Consultants. And You're the Judge.

Je bent geneigd de consultants te volgens, maar stel de ICT-afdeling heeft toch gelijk?


If you agree with IT, it will cause a big kerfuffle with the consultants and result in another series of endless meetings to decide how to break up the big program into a series of small ones. If you agree with the consultants, your relationship with IT will be severely damaged. You don't think they have the nerve to escalate the issue, but they might. Best guess is that IT will reluctantly agree to go along and you'll spend the next three years waiting for them to say, "We told you so."


De auteur van het artikel weet geen pasklare oplossing, en ik ook niet. Maar wat me wel opvalt, is dat ICT-ers en niet-ICT-ers vaak zo weinig met elkaar daadwerkelijk communiceren over problemen, oplossingen, perspectieven en beweegredenen. En volgens mij is een dialoog een noodzakelijke voorwaarde om nader tot elkaar te komen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Hoi Wilfred, wat mij opvalt is dat er wel communicatie is, maar dat het net mars en venus is. Het is voor een ict-er vaak moeilijk in te schatten en te begrijpen wat onderwijs is, wat de uitdagingen zijn etc. Evenzo vinden onderwijsmensen het moeilijk te snappen dat it-ers geen oplossingen uit een doosje kunnen trekken en ook de dwarsverbanden tussen onderliggende techniek is voor hen abrakadabra. Oplossing? Op 1 of andere manier bruggen slaan en eens over elkaars inhoud gaan praten ipv elkaar overtuigen avn je gelijk.

  2. Ga eens praten met Ludo Kuypers van Leeuwenborg Opleidingen of met Jacco Heikoop van het Drenthe College.
    Daar is deze slag gemaakt met uiteindelijk goede resultaten. Deed in het begin wel pijn bij de IT organisatie, maar ze zijn er beter uitgekomen!
    Nu een eenduidig platform en goed geschoolde medewerkers. Beheer is veel minder geworden.
    Wij zijn teruggegaan van 1000+ naar nog maar 88 applicaties!

  3. @ger: Ik gebruik bewust de term ‘daadwerkelijke communicatie’. Ik heb een tijd geleden geschreven over ICT komt van Mars, onderwijs van Venus. Ben het dus helemaal met je eens.
    @Willem: als je teruggaat van meer dan 1000 applicaties naar 88 applicaties doet dat volgens mij meer pijn bij de onderwijsorganisatie, dan bij de IT organisatie….

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *