Hoe zorg je er voor dat lerenden bij de flipped classroom inderdaad voorafgaand aan bijeenkomsten aangeboden video's bekijken cq instructies bestuderen? Dat was één van de vragen tijdens mijn expertsessie over de flipped classroom. Welke maatregels adviseerden de aanwezigen?
Ik had gehoopt alle manieren mee te kunnen schrijven. Dat is helaas niet gelukt. Daarom maar onderstaande selectie:
- Beginnen met vragen. Daarna pas video's aanbieden.
- Vragen laten maken en op basis daarvan op maat content aanbieden (voor lerenden onbekende inhoud).
- Game-elementen inbouwen.
- Zichtbaar maken wie de instructies heeft bekeken (peer pressure).
- Wederzijdse afhankelijkheid bevorderen bij lesactiviteiten. Daardoor gaan lerenden elkaar aanspreken.
- Aantrekkelijke, betekenisvolle, leerstof voor 'thuis leren' aanbieden.
- Maak duidelijk wat de relevantie en betekenis van de leerstof is voor de lerenden ('What's in it for…').
Als er aanvullingen zijn, dan hoor ik dat graag.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Werken met tijdframes waarbinnen voorbereidende activiteiten moeten zijn afgerond. Of waarbinnen men op anderen moet reageren en op basis daarvan herziene versies aanlevert.
De leerlingen tijdens het bekijken van een video met QR-codes een Google Form aanbieden. Weet je meteen wie de vodeo heeft bekeken en wat zij ervan begrepen hebben! De docent kan hierdoor ook meteen differentiëren in de klas.
voortgang aangeven als onderdeel van de game-elementen. (ik gebruik Edmodo voor deze werkvorm en dat gaat erg goed. Daar zijn een aantal van de elementen die je noemt al ingebouwd. Ik gebruik alleen andere badges de default badges zijn een beetje saai
Laat leerlingen aantekeningen maken bij de video’s.
mensen erop aanspreken als ze zich niet hebben voorbereid, en niet gewoon doorgaan met college in de oude vorm (i.e. verkeerd gedrag belonen). Dit is ook een opvoedingsproces.
Dank voor jullie suggesties.