Docenten, die gebruik maken van discussiefora binnen elektronische leeromgevingen, vragen zich vaak af hoe ze deelname van studenten aan deze online discussies kunnen beoordelen. Vrijblijvende discussies verlopen vaak moeizaam (of studenten moeten al flink intrinsiek gemotiveerd zijn). Het paper "Assessing Discussion Forum Participation: In Search of Quality" gaat op dit onderwerp in:
"A number of measurement models are investigated and two of them are used to assess the quality of forum contribution for students participating in a first year undergraduate degree course. The paper concludes by attempting to identify areas where the models could be improved and discusses areas for future study."
In het algemeen kun je stellen dat de gepresenteerde modellen op een zinvolle manier kunnen helpen om online, asynchrone, discussies te analyseren en te beoordelen. Het is wel geen eenvoudige klus, en bovendien tijdrovend als deze taak -de online discussie- wordt beoordeeld naast en niet in plaats van andere taken (zoals toetsen of papers). Uiteraard zijn ook nadelen verbonden aan deze manier van beoordelen. Niet alle studenten kunnen even handig omgaan met discussiefora (een probleem van voorbijgaande aard?). Ook is het een beter geschikt middel voor studenten die al wat te melden hebben (al kun je altijd wel aansluiten bij aanwezige voorkennis).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
“Assessing Discussion Forum Participation”
Artikel in het International Journal of Instructional Technology & Distance Learning: Assessing Discussion Forum Participation: In Search of Quality Bron: Wilfred Rubens’ weblog…