Het semantische web en e-learning

Hoewel menig onderwijsgevende en opleider nog amper gebruik van web 2.0, staat de impact van het semantische web op leren al volop in de belangstelling. Bijvoorbeeld in het artikel The Semantic Web and E-learning van Chris Daley.


The goal of the Semantic Web is to provide the capacity for computers to understand Web content that exists on systems and servers across the Internet, ultimately adding value to the content and opening rich new data, information, and knowledge frontiers.

Daley illustreert dat het internet hierdoor intelligenter wordt, en online ervaringen intenser. Dankzij de Resource Description Language (RDF) en de Web Ontology Language (OWL) worden bronnen beschreven, in een context geplaatst en gecategoriseerd. Ook andere standaarden en architectuur dragen volgens de auteur bij aan het gemakkelijk delen van data tussen netwerken en systemen.

Het belangrijkste onderdeel van het semantische web bestaat volgens Daley evenwel uit Intelligent Physical Agents (IPAs).

This is a key component of the Semantic Web because IPAs will make the intelligent connections between content, mapping relationships, and alerting users and systems to content that previously would not have been identified, or if recognized, would have been discovered accidentally by searching or user recommendation. The Web will essentially be building correlations between defend types of learning interaction regardless of whether the user is online.

In feite wordt informatie dus verrijkt en meer betekenisvol. Voor uitgevers biedt dit een kans om toegevoegde waarde te bieden, die vooral in de structuur van de content zit (waardoor content ‘slimmer’ wordt). Daley legt ook onder meer een relatie met een concept van Roger Schank, waarbij leren vooral buiten de ’traditionele’ onderwijssetting plaats vindt Story-Centered Curriculum; SCC)

Het semantische web biedt volgens de auteur veel kansen voor leren en ontwikkelen. Wel benadrukt hij dat beveiliging van data een belangrijke belemmering kan zijn.

Chris Daley is er wat mij betreft in geslaagd om het semantische web (web 3.0) in relatie tot (t)e-learning handen en voeten te geven. Het is geen eenvoudig te lezen artikel, vooral door de informatie over de standaarden en de architectuur. Maar juist die informatie biedt meerwaarde ten opzichte van andere bronnen die ik tot nu toe over web 3.0 en leren ben tegengekomen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *