Deze week verdedigde Erik Driessen zijn proefschrift "Educating the self-critical doctor. using a portfolio to stimulate and assess medical students' reflection". De laatste jaren wordt het (elektronisch) portfolio steeds vaker binnen medische opleidingen ingezet, om zogenaamde 'zachte vaardigheden' (zoals samenwerken, communiceren en reflecteren) te ontwikkelen en te beoordelen. Deze vaardigheden worden steeds belangrijker gevonden voor artsen. Eric wilde bewijsmateriaal leveren voor de mogelijkheden en onmogelijkheden van het portfolio als leermiddel voor reflectievaardigheden.
De samenvatting van het proefschrift op Surfspace biedt een goed zicht op het proefschrift van Erik Driessen, en op de complexiteit die het portfolio voor beoordelen met zich meebrengt. De informatie en bevindingen zijn m.i. zeker ook relevant voor andere onderwijssoorten. Een belangrijke conclusie is het portfolio, onder voorwaarden, een effectief instrument is om reflectievaardigheid te bevorderen en te beoordelen. Tot die voorwaarden behoren:
- een goede begeleiding
- de mogelijkheid om voldoende verschillende ervaringen op te doen om over te reflecteren
- een heldere structurering van het portfolio
- een goede beoordelingsprocedure
De samenvatting bevat ook enkele implicaties voor de onderwijspraktijk. Denk daarbij aan opname van het portfolio in het toetsprogramma, of het geven van duidelijke richtlijnen over wat er van lerenden wordt verwacht zonder dat sprake is van overdreven strakke voorschriften.
In mijn IVLOS-tijd heb ik Erik een verschillende keren ontmoet, en met hem gesproken over het gebruik van e-portfolio's. Ik heb hem leren kennen als een expert op het gebied van portfolio's en beoordelen (en je kunt met hem ook prima een pot bier drinken in Café Einstein te Berlijn). Zijn expertise blijkt natuurlijk ook uit de (samenvatting van) zijn proefschrift, waar waardevolle bevindingen in staan voor het hele onderwijs. Erik, gefeliciteerd!
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie