Telepresence is een betrekkelijk nieuwe technologie met kansen voor het onderwijs. Het is echter ook een sterk in ontwikkeling zijnde technologie, die op dit moment veel vragen oproept.
De bijdrage ‘In Cisco’s Classroom Of The Future, Your Professor Is Just An Illusion‘ gaat over onderwijs via telepresence dankzij de betrekkelijk nieuwe technologie ‘Connected Classroom‘ van Cisco. Deze technologie maakt het mogelijk om docenten, die zich elders in het land bevinden, behoorlijk levensecht te projecteren op een scherm:
a floor to ceiling screen at the front of each connected room for the lecturer, two smaller 80-inch screens on each side to display notes and guests beaming in from elsewhere, and two mid-sized screens in the back to show students in the other classroom.
De ruimte is verder onder meer uitgerust met camera’s en gevoelige audioapparatuur voor een kwalitatief goede interactie.
Deze manier van werken is vooral bedoeld als het praktisch onmogelijk en duur is om lerenden en docenten fysiek bij elkaar te krijgen. Uiteraard vergt de technologie een behoorlijke investering, al is de auteur er niet achter gekomen hoeveel het gebruik ervan kost. Op dit moment gebruikt 80% van de Fortune 500 bedrijven deze uit 2006 stammende technologie. De rijkere business school beginnen nu aan de implementatie. Volgens de auteur biedt dergelijke technologie kansen om lerenden wereldwijd te bereiken.
Ik denk dat deze technologie inderdaad in bepaalde gevallen toegevoegde waarde kan hebben, en bestaande manieren van videoconferencing kan vervangen. Als de vergrijzing van het docentencorps zal leiden tot een uitstroom van specialistische expertise, dan kan telepresence bijvoorbeeld schaarse expertise toegankelijk helpen maken: een docent in Groningen kan dan tegelijkertijd instructies geven aan lerenden in Zuid-Limburg en Zeeland.
Aan de andere kant is de didactische toepassing van telepresence beperkt. De hoge mate van authenticiteit is volgens mij vooral belangrijk bij presentaties, demonstraties en instructies. Bij onderlinge communicatie en samenwerking voldoen bestaande manieren van videoconferencing -zoals Skype of Facetime- ook prima. De kosten van telepresence wegen dan vermoedelijk niet op tegen de baten.
Het is ook de vraag hoe docenten deze manier van lesgeven ervaren. Welke mogelijkheden heeft deze technologie om lerenden bij het onderwerp te betrekken? Kun je een voldoende relatie ontwikkelen met lerenden? Het zou immers zonde zijn als leren met telepresence een illusie zou blijken te zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie