Net Gen Skeptic besteedt in een aantal bijdragen aandacht aan een onderzoek onder meer dan 400 studenten van het Canadese British Columbia Institute of Technology. In het onderzoek is gekeken naar:
- Hoe communiceren studenten buiten het onderwijs?
- In welke mate passen zij binnen het profiel van de 'net generatie'
In de eerste bijdrage constateren de onderzoekers dat studenten die behoren tot de veronderstelde 'net generatie' en studenten die hier niet toe behoren, niet of nauwelijks verschillen als het gaat om kenmerken als 'digitaal geletterd zijn' of 'kunnen multitasken'.
In de tweede bijdrage stellen zij dat studenten uit de 'net generatie' vaker gebruik maken van instant messaging, sms, telefoon en sociale netwerken dan 'non-net gen students', om onderling te communiceren. Opvallend is dat studenten die niet tot de 'net generatie' behoren, vaker gebruik maken van de elektronische leeromgeving om met docenten te communiceren, dan studenten uit de 'net generatie'.
Bijdrage drie bevat een bijna één uur durende presentatie van het onderzoek. De hoofdconclusie luidt dat het gebruik van technologie door studenten niet afhankelijk is van 'generatie', maar van de context (zoals de ICT-infrastructuur en de beschikbare programma's).
Eigenlijk is dat wel een logische verklaring. Als je mensen de beschikking geeft over alomtegenwoordig internet, mobiele apparatuur en applicaties om met elkaar te communiceren, dan gáán zij ook intensief met elkaar communiceren. De behoefte om 'connected' te zijn, is mogelijk van alle tijden. Alleen hebben we nu de mogelijkheid om daadwerkelijk 24/7 met elkaar verbonden te zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie