Het iPad Learning lab

Vandaag komt in de VS dan eindelijk de iPad op de markt. Apple heeft marketingtechnisch weer alles aan gedaan om een commercieel succes te maken van dit nieuwe apparaat. Eerst lanceren, en pas maanden later beschikbaar stellen. En ruim van te voren aankondigen dat de eerste lichting al is uitverkocht, voor dat ie in de winkel ligt. Dat wakkert de behoefte wel aan. Peter Merholz schrijft zelfs dat we onze aannames over klantgedrag wellicht zelfs moeten gaan bijstellen. Hij stelt:


Apple is surprisingly cavalier about supplanting an existing cash cow with a next generation product that responds to how the market is moving.


De tijd zal leren of hij gelijk krijgt wat betreft de iPad. De eerste recenties mogen er in elk geval wezen.

E-learning trendwatcher Elliot Masie is een speciale blog gestart over de 'affordances' van de iPad voor leren: http://www.ipadlearninglab.com/. 'Affordances' kun je omschrijven als de waargenomen eigenschappen van een ding, in samenhang met een gebruiker die beïnvloedt hoe het wordt gebruikt.

Masie vraagt zich onder meer af of de iPad veranderingen te weeg zal brengen op het gebied van leermiddelen, net zoals de iPod de muziekindustrie heeft beïnvloed.

Ik zal de ontwikkelingen rond de iPad ook blijven volgen, onder meer door bookmarks over de iPad te verzamelen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Dag Wifred,
    Misschien interessant om Seton Hill te volgen, bij wijze van promotie geven ze alle startende studenten in september een iPadhttp://www.setonhill.edu/ipad/. Ongetwijfeld gaan ze daar wat mee doen.
    Groet Manon

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *