Het gebruik van web 2.0 in het hoger onderwijs

Het gebruik van social software leidt nog niet tot nieuwe onderwijspraktijken binnen het hoger onderwijs. De potentie van social software voor ander onderwijs wordt nog nauwelijks onderkend.

Dat is één van de conclusies uit het rapport A review of current and developing international practice in the use of social networking (Web 2.0) in higher education, waaraan ook het Centre of Learning Sciences and Technologies (CELSTEC; voorheen OTEC) van de Nederlandse Open Universiteit heeft mee gewerkt.

Het is een zeer uitgebreid rapport geworden (bijna 150 pagina's). Maar dat komt vooral omdat rapporten per land in de appendix zijn opgenomen. Het eerste deel van het rapport beschrijft onder meer de reden om naar web 2.0 te kijken, stimulerende maatregelen voor het hoger onderwijs, voordelen, knelpunten en implicaties.

Het rapport constateert onder andere dat web 2.0 tot onzekerheden leidt, en tot cultuurveranderingen binnen het hoger onderwijs.


The rapid and huge expansion of information accessible
through the web coupled with tools that can be used to repurpose and create new
knowledge on-line have created a very different information and a communication
environment

De samenstellers positioneren web 2.0 ook binnen Gartner's hypecycle. Zij stellen dat de verschillende typen social software een andere plek innemen op deze curve, en dat het nog een tijd zal duren voordat 'web 2.0' het plateau van productiviteit heeft bereikt.

Wat mij betreft vat het rapport de impact van web 2.0 op het hoger onderwijs mooi samen. Tot echt nieuwe inzichten heeft het bij mij niet geleid. Het gebruik van de term 'social networking' in de titel. In de tekst wordt 'social networking' wel terecht als onderdeel van web 2.0 aangeduid.

Ik ben dit rapport tegengekomen via de Delicious-pagina van Steven Verjans. Op deze manier kwam ik er ook achter dat Cestec een nieuwsrubriek heeft (met een RSS-feed).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *