Het gebruik van ICT bij een toenemende groepsgrootte (#in)

Mark Sample heeft als docent te maken met steeds groter wordende groepen studenten. In Teaching Extra-Large Classes and the Role of Technology vraagt hij zich af welke gevolgen dit zou moeten hebben voor de didactiek die hij toepast. Sample is gewend om veel interactie met studenten te hebben tijdens zijn onderwijs.
Daarom zoekt hij naar twee typen technologie:

  1. ICT die communityvorming kan bevorderen, zodat hij toch kan werken met kleinere groepen (maar dan online).
  2. Technologie die een andere manier van beoordelen kan helpen vormgeven: niet gericht op enkele momenten, maar regelmatig zodat studenten betrokken blijven (focus-sustaining).

Daarom zet hij weblogs in, Twitter, wiki’s en Pecha Kucha’s. Hij vermeldt helaas niet hoe hij deze tools inzet.

In de commentaren kom je nog andere ICT-toepassingen tegen. Zoals het opnemen van instructie op video, het gebruik van stemkastjes, webinars, peer instruction, Skype (voor interactie buiten de klas), of de applicatie LectureTools. Onderstaand fragment over het gebruik van weblectures (en de manier waarop studenten hiermee omgaan) wil ik jullie niet onthouden:

I had my lectures video recorded, and available same-day. I was disappointed (though not surprised) that lecture attendance dropped throughout the semester. Then I started talking to students about this and discovered that they had spontaneously formed watching groups, where they would pop popcorn, get into groups watch the lecture, and stop it and discuss things when they didn’t understand an idea or thought it was interesting. Jaded as I am–and yes, I know this wasn’t everyone–I was shocked that this was happening, and very pleased.

Je leest ook dat ‘groepsgrootte’ een relatief begrip is (er zijn docenten die 70 studenten niet veel vinden).

Wat deze bijdrage volgens mij in elk geval duidelijk maakt, is dat je technologie er niet ‘even bij’ kunt doen als je te maken krijgt met een veranderingen zoals een sterk toegenomen groepsgrootte. Je zult het didactische ontwerp van je cursus tegen het licht moeten houden. Anders loop je onder andere snel tegen het teacher bandwidth problem aan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *