Het gebruik van data bij social learning

Door data van online cursussen, die gebaseerd zijn op social learning, te analyseren krijg je als leidinggevende beter zicht op wat er speelt binnen je organisatie. Wat mij betreft is daarbij sprake van één grote ‘maar’ (eigenlijk twee).

voice
Foto: Peggy Marco, Pixabay

Janet Laane Effron van HT2 -het bedrijf dat Curatr ontwikkelt- stelt dat we vandaag de dag veel gemakkelijker over data van leeractiviteiten beschikken die ook informatie opleveren over het wel en wee van organisaties. Zij heeft tekst analyse modellen ontwikkeld om de kwaliteit van de conversaties binnen social learning leeractiviteiten te analyseren. Daar komen volgens haar drie verborgen voordelen van social learning voor organisaties uit naar voren:

  1. Je krijgt inzicht in de grote betrokkenheid die werknemers vaak bij hun werk hebben. Veel werknemers zijn er op gespitst de kwaliteit van hun werk verder te verbeteren.
  2. Je krijgt als leidinggevende meer zicht op de belemmeringen die werkprestaties negatief beïnvloeden. Vaak ben je je niet bewust van deze reële belemmeringen -zoals bepaalde structuren- die het werknemers moeilijk maken bepaalde doelen te bereiken.
  3. Je krijgt als leiding inzicht in hoe zaken er daadwerkelijk aan toe gaan binnen je organisatie.

Laane Effron spreekt daarbij van

a wide open window to what really goes on in an organisation

Je komt er bijvoorbeeld achter waar medewerkers tegen aan lopen als zij proberen het geleerde in de werkpraktijk te brengen.

In een volgende bijdrage zal Janet beschrijven hoe xAPI een bijdrage hier aan kan leveren.

Wat mij betreft is het echter de vraag hoe ethisch het is als leidinggevenden de conversaties van hun werknemers tijdens social learning activiteiten monitoren? Zelfs als de data zogenaamd geanonimiseerd worden gepresenteerd, zijn ze vaak nog herleidbaar tot individuen. Zeker als het gaat om organisaties met enkele honderden medewerkers (en dat is de meerderheid aan organisaties).

Daarnaast kun je je afvragen hoe betrouwbaar deze data zijn. Is de groep medewerkers die participeert in social learning activiteiten representatief voor de hele organisatie? Of betreft het hier de meest gemotiveerde medewerkers? Gaan medewerkers zich niet anders gedragen, als zij weten dat leidinggevenden de conversaties gaan analyseren, door bijvoorbeeld bepaalde zaken niet te bespreken of op een meer rooskleurige manier te bespreken?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *