Het einde van het monopolie op formeel leren (#in)

Internettechnologie maakt het mogelijk dat organisaties zich bezig gaan houden met e-learning, die dat tot nu niet niet hebben gedaan (of daar hooguit op kleine schaal mee hebben geëxperimenteerd). De Britse krant The Guardian is daar een voorbeeld van:

The Guardian is opening up its resources website learn.co.uk to give teachers free access to 70,000 pages of lesson plans and interactive teaching materials.

The Guardian richt zich op elk onderwerp uit het nationale curriculum, voor het onderwijs voor 4-18 jarigen. De leermaterialen zijn gemaakt door docenten, en ontworpen door web developers. Dit is op zich geen garantie voor kwaliteit, blijkt als je enkele leerobjecten bekijkt. The Guardian dit initiatief als volgt:

The reason we’ve decided to make this material free is that it’s now clear that the future for digital learning will lie, not in “solid state” material, but in content that individual teachers and students can manipulate and order to suit their own needs, in their own time.

Registreren is gratis, maar wel verplicht.

Wat mij betreft maakt deze aankondiging deel uit van een grotere ontwikkeling (zelfs als The Guardian over een tijd de stekker uit dit initiatief zal trekken). Google werpt zich op als bemiddelaar van educatieve content, uitgeverij Pearson gaat universitair onderwijs aanbieden, en non-profit (en gesponsorde) initiatieven als de Khan Academy stellen lerenden in staat zelfstandig uit duizenden instructievideo’s te kiezen.

Scholen en opleidingsinstituten hadden al nooit het monopolie op het gebied van leren, en nu ook niet meer op het gebied van formeel leren.

Via @JWBruining

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Interessant, zeg, de krant die een compleet nieuwe invulling geeft aan zijn ‘emanciperende’ taak!
    Je bent en blijft geweldig, Wilfred, bedankt voor het delen van zoveel kwaliteitsvol, helder, mooi, spannend nieuws! Jouw blog blijft me ‘grip’ geven op de vele ontwikkelingen binnen onderwijs wereldwijd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *