Het belang van sociale netwerken voor professionalisering van docenten

Sociale netwerken spelen een steeds belangrijke rol spelen bij de professionalisering van docenten. Dat is één van de conclusies uit een enquête onder Amerikaanse docenten.

For Advice, Ideas and Support, More Educators Seek Social Networks van Katrina Schwartz bevat een aantal conclusies ten aanzien van het gebruik van sociale netwerken door docenten: Logo Twitter

  • Docenten gebruiken in toenemende mate sociale netwerken. Tussen 2009 en 2012 is het aantal docenten dat deelneemt aan minstens één sociaal netwerk gegroeid van 61% tot 82%.
  • De participatie van docenten in “education-focused sites” (zoals Edmodo en edWeb) neemt ‘dramatisch’ toe, aldus Schwartz.
  • Docenten vinden het complex om sociale netwerken binnen het onderwijs in te zetten, met name door restrictief schoolbeleid. De ondervraagde groep is werkzaam in het K12-onderwijs.
  • Deelname aan sociale netwerken haalt docenten uit het isolement van hun klaslokaal. Docenten melden dat zij veel baat hebben als het gaat om professionele ontwikkeling en het uitwisselen van ideeën. Herkenbaar. Ik heb laatst geturfd: door gedurende tien minuten tweets te scannen, ben ik gestuit op vier interessante artikelen. Geen slechte score, vind ik.
  • Docenten maken zich ook zorgen over het ongepaste gebruik van sociale netwerken, en over de toegankelijkheid van sociale netwerken voor lerenden die toegang tot internet niet kunnen betalen.

Sociale netwerken worden dus in toenemende mate gebruikt voor zelfgeorganiseerd leren door docenten, maar nog in betrekkelijk geringe mate voor onderwijs met lerenden. Dat komt wellicht ook doordat elektronische leeromgevingen in toenemende mate sociale netwerkfunctionaliteit bevatten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Ik kan veel, zo niet alles beamen wat hierboven staat beschreven. Door m.n. twitter en scoop.it verzamel ik een schat aan materiaal en deel dat ook weer. Veel collega’s vinden het teveel ‘gedoe’ dat twitter, want de leerlingen maken er immers ook volop gebruik van. Dat tracht ik te ondervangen door 2 accounts te onderhouden, 1 privéaccount voor het verzamel- en kletswerk en 1 schoolaccount voor de meldingen e.d. Ongepast gebruik zul je niet altijd tegen kunnen gaan, maar is iets van alle tijden. Het kost idd tijd om het allemaal bij te houden en dat is denk de grootste drempel voor veel docenten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *