Het belang van online begeleiding

ICT wordt in toenemende mate gebruikt om leren te personaliseren. Online begeleiden blijkt echter van groot belang te zijn voor succesvol online leren.

voice
Fpto: Peggy Marco, Pixabay

Dankzij technology enhanced learning kunnen lerenden veel beter leren wat zij willen, waar en wanneer zij willen, en naar behoefte leren. In de Verenigde Staten wordt online leren daarom ook vaker ingezet binnen het voortgezet onderwijs. Zo is in Michigan het aantal lerenden dat ook online is gaan leren in één jaar tijd met 20% toegenomen, terwijl lerenden zich in de dezelfde periode voor 40% meer online cursussen hebben ingeschreven.
Een probleem is echter dat lerenden bij online leren vaak uitvallen. Daarom wordt het belangrijk gevonden dat lerenden ‘betekenisvolle verbindingen’ aan kunnen gaan met andere lerenden, en met docenten.

Daarbij is het vooral van belang dat lerenden ondersteuning krijgen bij het maken van keuzes en bij het online leren zelf. Volgens dr. Kathryn Kennedy van het Michigan Virtual Learning Research Institute laat onderzoek zien hoe belangrijk persoonlijke ondersteuning is voor studiesucces bij online leren. De uitval bij online leren bedraagt namelijk vaak 40%. Als lerenden ondersteuning krijgen, dan kan dit percentage fors gereduceerd worden.

De Amerikaanse iCademy verzorgt bijvoorbeeld gratis online onderwijs voor lerenden die thuis leren. Lerenden kunnen daar niet alleen het volledige reguliere curriculum online bestuderen, maar bijvoorbeeld ook deelnemen aan voorbereidende online cursussen voor hoger onderwijs. Ook kunnen zij bijvoorbeeld leren door ondernemers face-to-face te volgen.

Deze lerenden kunnen een groot deel van de dag terecht in een virtueel kantoor bij docenten voor vragen. Verder zijn docenten ook bereikbaar via mail. Op deze manier hebben lerenden vaak meer persoonlijk contact met docenten, dan in de klas op school. De docenten doen schijnbaar ook erg hun best om de lerenden te leren kennen. De ondersteuning heeft dan te maken met de leerstof, maar ook met persoonlijke issues die lerenden belemmeren bij het online leren.

Daarbij valt op dat het contact niet altijd op initiatief van de lerenden plaatsvindt. Twee keer per week zijn er verplichte online live sessies met mede-lerenden. Ook zijn er mogelijkheden om andere lerenden op een campus te ontmoeten, en om samen educatieve reizen te maken.

Individuele en groepsgewijze online begeleiding en ondersteuning is inderdaad van groot belang voor veel lerenden. Deze casus laat zien dat bij deze opzet de rol van de docent verschuift van het geven van instructies, naar het geven van ondersteuning. Dit stelt uiteraard eisen aan begeleidingsvaardigheden van docenten, maar ook aan de kwaliteit van de content. Als online leerstof tekort schiet, dan zal de docent dit ongetwijfeld moeten compenseren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *