Herontworpen Toll-net leertraject blended learning van start

Het afgelopen voorjaar heb ik een tweedaagse professionaliseringssessie voor twee medewerkers van Toll-Net begeleid waar we gewerkt hebben aan het herontwerpen van een blended TOLL-cursus. Deze herontworpen cursus is afgelopen vrijdag van start gegaan.

Model Toll-net cursus
Bron: Toll-net

Toll-net is een netwerk van opleiders, ICT-coördinatoren, directies en pedagogische begeleiders in de volwasseneneducatie. In het netwerk wisselen de leden ervaring en kennis uit over online leren en blended learning.

Toll-net verzorgde enkele jaren een blended cursus voor opleiders over blended learning. Deze cursus was dus aan herziening toe, en dat hebben we op 26 en 27 april in Den Bosch gedaan. Auteurs Katrien Bernaerts en Bram Bruggeman hebben deze cursus na deze tweedaagse verder ontworpen en ontwikkeld, waarbij zij ook hebben samengewerkt met JaapJan Vroom van het Deltion College.

Katrien schrijft in ‘Trajecten op maat om digitale vaardigheden van leerkrachten/schoolleiders te versterken’ over de opzet van dit modulair opgebouwde traject, dat start met een face-to-face bijeenkomst waarna een digitale intake volgt.

Zij benadrukt hierin ook dat samenwerkend leren, ervaringsleren en feedback geven belangrijke elementen zijn in dit traject. In deze bijdrage gaat zij verder in op het belang van ‘social presence’. De gebruikte digitale leeromgeving bestaat uit verschillende applicaties zoals digileren.be voor het ‘gepersonaliseerd’ ontsluiten van content, Slack voor de communicatie (door deelnemers zelf gekozen), een zelfgekozen portfolio en Vitero als platform voor synchroon online leren.

Mooi om te zien hoe een plezierige en leerzame tweedaagse geresulteerd heeft in een concreet, herontworpen, blended leertraject. Ik ben uiteraard benieuwd naar de bevindingen van de deelnemers.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *