Niet alleen LinkedIn, maar ook Facebook heeft aangekondigd zich te gaan begeven op de markt van ‘technology enhanced learning’. De voortekenen zijn niet veel belovend.
Het initiatief van Facebook heet ‘Learn With Facebook’. Dit wordt een site rond leren en ontwikkelen voor tal van bekwaamheden van de ‘digitale werknemer’:
The site is free and features a range of tools such as case studies, insider tips and resources from industry experts.
De site wil in 2020 één miljoen werknemers bereikt hebben. Facebook heeft verder ook al Jobs on Facebook en een tool voor mentorschap, die nu bijgewerkt wordt. Dit zou weleens de opmaat kunnen zijn naar meer bemoeienis met leren en ontwikkelen. LinkedIn heeft het werkgebied ook geleidelijk uitgebreid naar L&D.
Facebook wil mogelijk niet alleen alles over je privéleven weten, en daar geld mee verdienen, maar tevens een slaatje slaan uit je professionele ontwikkeling. Want wie trapt anno 2018 nog in de slogan “The site is free”?, zeker als het om Facebook gaat.
Los van de zeer bedenkelijke reputatie van Facebook als het gaat om privacy en het faciliteren van desinformatie, kun je je ook zorgen maken over de kwaliteit van het online aanbod.
Facebook heeft bijvoorbeeld in de vorm van “Summitt Learning” al een online curriculum ontwikkeld.
Begin november zijn echter ongeveer honderd journalistiek-studenten demonstratief gestopt met dit programma. De kritiek komt op het volgende neer:
- Studenten leren uren achter elkaar, individueel achter een computer. Zij zijn vooral bezig met veel e-reading.
- Studenten leren tijdens de les online. Er lijkt niet nagedacht te zijn over de vraag hoe online en face-to-face leren elkaar kunnen versterken.
- Er wordt voornamelijk gebruik gemaakt van individuele zelfstudie.
- Studenten krijgen 10-15 minuten begeleiding van een docent, per week.
- Het programma is zo boeiend ontworpen dat veel studenten zich makkelijk laten afleiden. Er is ook niemand die hen hier op aanspreekt.
- Studenten kunnen antwoorden op vragen gemakkelijk opzoeken en op die manier frauderen bij de tests. Er is wederom niemand die hen hier op aanspreekt.
- Docenten zijn niet altijd voldoende voorbereid in het gebruik van het materiaal.
- Sommige studenten hadden maanden lang geen toegang tot de inhoud. Andere studenten maakten er geen gebruik van. Alweer: zonder dat zij erop werden aangesproken. Toch zijn er studenten die voldoendes halen voor de toetsen.
- De technische infrastructuur van de school in kwestie is zachts gezegd voor verbetering vatbaar.
- Ouders maken zich zorgen over de privacy van hun kinderen. Er worden namelijk ook bijzondere persoonsgegevens geregistreerd (zoals etniciteit).
Natuurlijk hebben de scholen die met een initiatief als “Summitt Learning” in zee gaan ook boter op hun hoofd. Zij zijn verantwoordelijk voor het voorbereiden van lerenden en docenten, en voor het adequaat begeleiden van de lerenden. Zij zijn verantwoordelijk voor de eigen infrastructuur en voor het regelen van eigenaarschap over data.
Maar Facebook treft toch echt de blaam voor het ontwerp en de ontwikkeling van het programma. Zij hebben scholen hier ook schijnbaar nauwelijks in betrokken.
Het volgende commentaar van Stephen Downes zou mijn commentaar geweest kunnen zijn:
I would have thought Facebook would concentrate on fixing some of the things it has already broken – things like democracy, say, and civil discourse – but I guess not.
Dit is overigens niet de eerste keer dat een tech-gigant zich op het terrein van online en blended learning begeeft, en top down een grootschalig programma uitstort over scholen, met funeste uitkomsten.
Ik gebruik de casus van het Californische iPad-initiatief van Apple en Pearson al verschillende jaren tijdens een gastcollege om te illustreren wat er allemaal verkeerd kan gaan bij de invoering van technology-enhanced learning.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie