Heeft het onderwijs vooral oog voor de ‘donkere kanten’ van sociale media? (#in)

A Case for Using Social Media with Learning stelt dat sociale media veel potentie hebben voor leren, maar dat wellicht nergens zoveel scepsis bestaan ten aanzien van sociale media als binnen het onderwijs. Daar lijkt men vooral oog te hebben voor de 'donkere' kanten van sociale media. Auteur Tina Barseghian schrijft:

Rather than focusing exclusively on the problems, educators should be experimenting with how these new forms of social media can amplify student learning. Because social media enables collaboration, educators ought to be asking what social dimensions of learning might be enhanced by using these tools and networks?

Zij haalt onderzoek aan waaruit blijkt dat sociale interactie binnen studiegroepen positief bijdraagt aan leerresultaten, en concludeert:

Social media has the potential to revolutionize our model of learning by transforming individual students from information silos into smart nodes within a dynamic and interdependent learning network.

Het gaat er volgens de auteur om dat lerenden via sociale interacties, via verbindingen met anderen, en samenwerking met anderen verschillende perspectieven kunnen delen. Daardoor ontwikkelen zij een meer veelomvattend beeld van een vraagstuk.

Waar Barseghian helaas aan voorbij gaat is aan andere redenen die onderwijsinstellingen, en de mensen die er werken, hebben om sociale media niet te omarmen. Dat kunnen fundamentelere bezwaren zijn (past niet bij onze visie op leren), maar ook praktische bezwaren (onvoldoende bekwaamheden om sociale media didactisch in te bedden, het gevoel overspoeld te worden met ICT nadat men met pijn en moeite een elektronische leeromgeving heeft ingevoerd, of simpelweg technische problemen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Soms moet je de drang om iets te forceren in het onderwijs even laten. Het kan al genoeg zijn wanneer een docent zijn studenten aanspoort SoMe te gebruiken om elkaar te helpen. Overigens heeft iemand de vraag al eens gesteld hoe SoMe vaardig die studenten eigenlijk zijn? Of zijn dat aannames?
    Inderdaad Wilfred niet alles tegelijk…. RRR

  2. Goede vraag: hoe social media vaardig zijn studenten/leerlingen? Wat mij opvalt is dat veel scholen wanneer ze aandacht besteden aan digitale vaardigheden alleen focussen op de donkere kanten, oftewel de gevaren. Een belangrijk onderwerp om het met ze over te hebben (privacy, betrouwbaarheid, etc). Maar ik mis heel erg de andere kant: hoe zet je sociale media (en informatietechnologie in het algemeen) in om slimmer, makkelijker en socialer te leren? Daar hebben docenten en studenten nog een grote slag te slaan denk ik…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *