Hebben ICT-managers weinig oog voor web 2.0 en e-learning?

Web 2.0-technologieën gaan voorbij aan de meeste Nederlandse ICT-managers. Dat concludeert het tijdschrift Managementscope op basis van het trendonderzoek Topmanagement & ICT 2008 (onder 139 CIO’s en ICT-managers). In dit onderzoek is onder andere gevraagd naar belangrijke ontwikkelingen en naar verwachte investeringen voor de komende twaalf maanden. Web 2.0 wordt in het onderzoek nergens genoemd. Niet alleen als het gaat om investeringen (social software is betrekkelijk goedkoop),ook niet als het gaat om ontwikkelingen. De meningen over web 2.0 zijn overigens sterk verdeeld (ongeveer een kwart denkt dat deze ontwikkeling wordt overschat, een even grote groep is van mening dat web 2.0 wordt onderschat).


Verder valt het Managementscope op dat kennismanagement en e-learning laag scoren in dit onderzoek. Het tijdschrift schrijft:


Slechts één op de acht organisaties stelt daar volgend jaar budget voor beschikbaar. Je kunt je afvragen hoe dat mogelijk is. Waren we niet met zijn allen op weg naar een kenniseconomie?


Dit kan natuurlijk te maken hebben met de definitie van e-learning (hebben ICT-managers alleen online cursussen voor ogen?). Maar het kan ook met de vraagstelling te maken hebben. De vraag luidde namelijk:


“In welke applicatiegebieden wordt de komende twaalf maanden geïnvesteerd in nieuwe
functionaliteit binnen de belangrijkste projecten van de business organisatie?”


Misschien gebruikt men e-learning sinds kort en overweegt men geen investeringen in nieuwe functionaliteiten. Of maakt men vooral gebruikt van online leeractiviteiten die door anderen (denk aan brancheorganisaties) worden aangeboden? Uiteraard kun je ook discussiëren over de vraag of e-learning in Nederland voorwaardelijk is voor een kenniseconomie.


Het onderzoek leidt ook tot andere interessante conclusies. ICT-managers verwachten bijvoorbeeld in 2008:

  • Veel meer geld uit te geven aan systeemintegratie.
  • Een grotere verwevenheid van ICT en business.
  • Een sterke nadruk ote leggen p architectuur en op de analyse van bedrijfsprocessen.
  • Meer geld te hebben voor investeringen in ICT, maar geen tijd te hebben voor ICT-innovaties.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Verwachten de ICT-managers ook nog het onderwijs te ondersteunen of gaan ze vooral servers en workstations aan elkaar knopen, om daarna aan de docenten te vertellen dat de netwerkversie van de methodesoftware niet geïnstalleerd kan op hun Novell-netwerk?

  2. @Fons: als manager ICT had ik te maken met een beperkt aantal apploicaties in het netwerk: SAP, Lotus Notes, Office en een logistiek pakket.
    In het onderwijs nu met meer dan 400 applicaties, waarvan we een deel bestempelen als ‘zolderkamer programmatuur’. De systeembeheerders valt weinig te verwijten; de uitgeverijen deste meer.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *