Haalt ‘e-learning’ het jaar 2023?

Ik bedoel natuurlijk de term ‘e-learning’. Ik verwacht namelijk dat we dit begrip over 5-8 jaar niet of nauwelijks meer zullen gebruiken.

E-learning
Foto: Wesley Fryer

Het begrip ‘e-learning’ is in 1998 voor het eerst gebruikt, in navolging van de termen ‘e-commerce’ en ‘e-business’. Het faciliteren van leren met behulp van internettechnologie was nieuw en bijzonder. De ontwikkeling en de implementatie ervan vroeg om specifieke expertise. Je moest niet alleen verstand hebben van didactiek en het ontwikkelen/ontwerpen van leersituaties, maar je moest ook nog snappen welke impact internettechnologie op leren en doceren had.

Onlangs kreeg ik de vraag gesteld of ik -in aanvulling op mijn boek- nog een nieuwe trend signaleerde. Ik zei toen dat ik verwacht dat binnen 5-10 jaar het gebruik van internettechnologie voor leren zó is ingeburgerd, dat een apart begrip niet meer noodzakelijk zal zijn. Datzelfde geldt voor ‘blended learning’. Bij praktische alle vormen van leren, opleiden en onderwijs zal intertnettechnologie in meer of mindere mate worden gebruikt. Het is tegen die tijd een ‘commodity’ binnen de wereld van leren en ontwikkelen. De term ‘online leren’ is dan voorbehouden aan leren waarbij we fysiek niet meer bij elkaar komen. Wellicht spreken we ook gewoon weer van ‘distance learning’.

Op dit moment is internettechnologie alomtegenwoordig. De groep voor wie internet iets bijzonders is, is heel klein. De termen ‘e-commerce’ en ‘e-business’ worden m.i. ook al in steeds mindere mate gebruikt. Dat een bedrijf internettechnologie gebruikt om zaken te doen, is ‘business as usual‘.

Potentiële gebruikers van e-learning gebruiken steeds intensiever internettechnologie zoals sociale media, en men is ook steeds meer gewend om met behulp van internettechnologie te leren. Ik merk ook dat de weerstand tegen e-learning snel afneemt (onder meer omdat docenten zich er steeds beter een voorstelling van e-learning kunnen maken), en dat de expertise op het gebied van leren met behulp van internettechnologie groter wordt (mede door vallen en opstaan). Massive open online courses hebben ‘e-learning’ weer bovenaan de agenda van bestuurders gezet.

Wat geldt voor de term ‘e-learning’, zal eveneens gelden voor de term ‘informeel leren’. Al het leren zal een bepaalde mate van ‘informaliteit’ hebben, ook als een instituut of docent leidend is in het bepalen van leerdoelen.

Elliot Masie heeft een aantal jaren geleden besloten dat zijn jaarlijkse conferentie over ‘leren’ zou moeten gaan. Op dit moment vind ik dat nog te snel. We hebben het omslagpunt nog niet bereikt waarop een kritische massa leren met behulp van internettechnologie ‘gefundenes Fressen’ vindt. We zullen nog een tijdje specifieke aandacht moeten besteden aan de pedagogisch-didactische eigenschappen en mogelijkheden van internettechnologie. Maar ik verwacht niet dat we het zilveren jubileum van de term ‘e-learning’ zullen vieren.

Ps: Is tien jaar een lange tijd? Wat is tien jaar geleden gebeurd?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *