Ground control to Major André #owd12

De laatste keynote van dag 2 van de Onderwijsdagen werd verzorgd door André Kuipers, astronaut bij ESA. Kuipers is toch eigenlijk de Michiel de Ruijter van de 21ste eeuw. Volgens voorzitter Frans van Kalmthout is ‘Astro André’ een belangrijk rolmodel voor jongeren die voor techniek willen kiezen. Hij vertelde aan de hand van prachtige en indrukwekkende foto’s over zijn belevenissen. Ik realiseer me dat een geschreven blogpost zijn bijdrage eigenlijk tekort doet.

Kuipers starte zijn bijdrage met een video van zijn lancering. Hij vertelde over de werking van het ruimtestation, dat bestuurd wordt door vluchtleidingscentra op aarde, die elk een eigen functie hebben. Duizenden mensen uit verschillende landen van diverse disciplines werken nauw met elkaar samen om dit te realiseren. Hij vertelde over de voorbereiding, en de opleiding waarvoor hij op tal van plekken op aarde is geweest. De opleiding was aanvankelijk heel frontaal-klassikaal, al wordt de laatste tijd ook meer gewerkt met virtual reality en andere vormen van ICT.

Om de Sojoes te kunnen gebruiken, moest André afgekort technisch Russisch leren. Volgens André werd hij gedrild door deskundige instructeurs en werd hij veel beoordeeld. Aan het eind deed hij eindexamen. Tal van foto’s illustreerden het gebruik van allerlei apparatuur. Robots zijn nu ook in opkomst.

Als je klaar bent, ga je naar Kazachstan in quarrantaine. Daar wordt verder goed voor je gezorgd, en wordt de raket geassembleerd. Op dezelfde tijd als Yoeri Gagarin wordt de raket naar buiten gereden en opgesteld. Bij -35 graden is men gelanceerd. Als sardientjes zit je dan in een blik. Urenlang. Daarom draagt men ook luiers.

Na 9 minuten ben je in de ruimte, en je vliegt met ongeveer 25000 km per uur. De voertaal is Engels, de tijd Greenwich-tijd en de eenheden voor lengte, gewicht, etc. zijn ook ‘Europees’.  Na twee dagen koppel je met het ruimtestation. Zij kwamen aan op kerstavond, en moesten vervolgens wennen aan de gewichtsloosheid. Je moet werken met ritsen, klitteband en tape omdat je anders alle voorwerpen kwijt bent.

Elke ochtend en avond is er overleg met de ‘grond’. De astronauts werken met veel laptops, die ook als performance support systeem worden gebruikt. Ook werken ze met gedetailleerde werkschema’s met vaste en flexibele tijden. André Kuipers vertelde ook over de ervaringen met gewichtsloosheid. De vloer wordt plafond, en omgedraaid. Astronauten houden zich ook bezig met schoonmaken, onderhoud en reparaties. Daarbij gaat het ook om taken die ze nog nooit hebben gedaan. Daarbij krijgen ze dan ondersteuning vanaf de grond.

Kuipers heeft 55 experimenten uitgevoerd. Bijvoorbeeld hoe materialen reageren op straling en gewichtsloosheid, maar ook initiatieven om aardbevingen te kunnen voorspellen. Zij hebben ook veel experimenten voor scholen gedaan. Daarbij hadden zij ook videocontact met scholen. Daardoor konden zij laten zien hoe leuk techniek kan zijn.

De astronauten moeten ook minimaal twee uur per dag sporten. Regelmatig komen ook vrachtschepen langs met voorraden, en tekeningen van de kinderen. Met een robotarm kan nu een commercieel ruimteschip aangekoppeld worden. Op een gegeven moment had men kortsluiting, en problemen met ruimtepuin.

André vertelde over eten in het ruimteschip, spelen met gewichtsloosheid en het vieren van feestjes. Met een speciale telefoon kon men dagelijks bellen en wekelijks netmeetings houden. Alle water wordt gerecycled, inclusief urine. Recyclen bespaart veel geld. Zestien keer per dag ziet men in het ruimtestation de zon opkomen. Indrukwekkend waren de vele foto’s van de aarde die hij liet zien.

Slapen doet men in een soort kast, waarin men hangt. Hij vertelde ook hoe zijn lichaam veranderde, waarna hij eindigde met het spannenste deel van de vlucht: de terugkeer en de landing. De coördinatie van je spieren is verstoord bij aankomst, en je moet weer wennen aan het gewicht. Ook onderga je veel proeven, en ben je bezig met revalideren. André Kuipers eindigde met een zeer fraaie film over de aarde bekeken vanuit te ruimte.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *