Grotere betrokkenheid van lerenden dankzij leertechnologie leidt tot betere leerresultaten

Ik ben een groot voorstander van actief leren omdat dit leidt tot meer betrokkenheid en betere leerresultaten. Maar hoe kun je dat bij blended learning toepassen?

LectureTools
Foto: LectureTools, Perry J. Samson, EducauseReview

Perry Samson heeft voor de Educause Review een artikel geschreven over het bevorderen van betrokkenheid van lerenden bij het onderwijs. Hij stelt dat lerenden bij actief leren cursusgerelateerde activiteiten uitvoeren die verder gaan dan kijken (en lezen), luisteren en wat aantekeningen maken.

Samson hanteert ook twee uitgangspunten:

  1. Maak gebruik van gebruikersvriendelijke leertechnologieën die lerenden activeren.
  2. Maak gebruik van systemen die betekenisvolle data opleveren over wat lerenden en de docent hebben gedaan om leren daadwerkelijk te bevorderen.

Samson heeft hiervoor zelf LectureTools ontwikkeld dat uiteindelijk is overgenomen door Echo360.

Voorbeelden van activerende leeractiviteiten, die Samson inzet, zijn:

  • Het gebruik van vragen met feedback tijdens een instructie (online of tijdens een presentatie).
  • Het bookmarken van slides (bij online leren).
  • Aangeven dat je verward bent (bij online leren).
  • Gericht aantekeningen maken.

De auteur heeft daarbij ook onderzocht welke effecten deze activiteiten hebben. Uit de analyse van de data blijkt bijvoorbeeld dat er geen verband is tussen aanwezigheid en inloggen en examenresultaten. Er blijkt een gering verband te zijn uit het beantwoorden van vragen en de examenresultaten. Er is wel een verband tussen het correct beantwoorden van formatieve vragen en het examen, met aantekeningen maken, slides bookmarken en aangeven verward te zijn. Het verschil tussen het maken van vragen en het correct beantwoorden van vragen zit ‘m vermoedelijk in de aandacht die een lerende besteedt aan de inhoud van de vragen.

Overigens heeft eerder studiesucces (incoming grade point average) ook een grote invloed op later studiesucces. Een nadere analyse laat hier zien dat studenten met een lagere ‘incoming grade point average’ minder vaak vragen beantwoorden, minder vaak correcte antwoorden geven en minder vaak aantekeningen maken. Je kunt je hierbij uiteraard afvragen of die lagere ‘incoming grade point average’ niet ook veroorzaakt wordt doordat deze lerenden ook toen minder actief leerden. Of dat minder ’slimmere’ lerenden minder actief leren.

Toch kun je volgens de auteur als docent dankzij dergelijke data nu veel beter expliciet maken dat actief leren leidt tot betere leerresultaten. Bovendien kun je je nu meer focussen op lerenden met minder goede resultaten uit de vorige cursussen/opleiding.

Perry Samson maakt gebruik van data analyses en een beperkt aantal activerende leeractiviteiten. In een podcast bespreken Vicki Davis en Jennifer Gonzalez andere laagdrempelige tools zoals Kahoot, Plickers en TodaysMeet om lerenden via formatieve toetsen of via vragen en discussies meer te betrekken bij het onderwijs. Verder komen online ‘Makerspaces’ in deze podcast aan de bod waarmee lerenden op basis van hun passie bijvoorbeeld video’s of online verhalen maken (via Storybird). De applicatie Trello wordt daarbij gebruikt voor het plannen en bijhgouden van taken.

Beide bijdragen illustreren dat je tal van mogelijkheden hebt om nieuwe technologieën in te zetten voor actief leren. Dat je actief leren ook kunt realiseren zonder ICT, illustreert een recente impressie van het Lerarencongres 2015 door Paul Laaper.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *