Binnen het onderwijs worden mythes op het gebied van leren steeds vaker ontzenuwd. Binnen de wereld van ‘corporate learning’ komen misconcepties over hoe we leren nog vaak voor. Drie consultants van McKinsey proberen hier wat aan te doen.
Er zijn heel wat fabels in omloop als het gaat om leren, opleiden en onderwijs. Daarbij gaat het dikwijls om hardnekkige fabels die er toe kunnen leiden dat we op een minder effectieve manier leren. Binnen het onderwijs timmeren mensen als Daniel Willingham, Casper Hulshof, Pedro de Bruyckere en Paul Kirschner al enkele jaren aan de weg met het demystificeren van dergelijke fabels. Zij focussen zich vooral op het onderwijs.
Volgens Artin Atabaki, Stacey Dietsch, en Julia M. Sperling van McKinsey zouden misconcepties over de werking van het brein ook binnen ‘corporate learning’ tegen het licht gehouden moeten worden, op basis van recente wetenschappelijke inzichten.
In hun bijdrage How to separate learning myths from reality bespreken zij drie ‘neuromythes’:
- De ontwikkeling van de hersenen is nagenoeg af als mensen de fase van volwassenheid hebben bereikt. Recent wetenschappelijk onderzoek laat echter zien dat de fysieke structuur van het brein en de functionele organisatie ervan wel degelijk kunnen veranderen als gevolg van interventies zoals meditatietechnieken en mindfulness.
- We gebruiken maar een beperkt gedeelte van onze hersenen. Dit is eveneens een fabel. Onderzoek laat zien dat ons hele brein actief is, en dat -afhankelijk van de taak- sommige delen actiever zijn dan anderen. We kunnen echter niet meerdere cognitieve taken tegelijkertijd uitvoeren. Daarom is het belangrijk dat organisaties ervoor zorgen dat leren binnen leeromgevingen niet worden afgeleid.
- Mensen hebben bepaalde leerstijlen, en gebruiken de analytische linker hersenhelft of de creatieve rechter hersenhelft. Dit is ook een misconceptie. Mensen hebben wellicht een bepaalde leervoorkeur, maar we zouden er goed aan doen dat we alle zintuigen op een gevarieerde manier voor leren inzetten.
De auteurs geven ook voorbeelden van bedrijven die deze kennis over mythes binnen opleidingsprogramma’s toepassen.
Ik vind het een goede zaak dat er binnen het bedrijfsleven ook aandacht is voor dergelijke ‘neurofabels’. Atabaki cs adviseren m.i. terecht:
Companies should draw on the newly substantiated insights and may need to rethink their training programs accordingly. At the very least, they need to improve their dialogue with, and understanding of, the scientific community.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie