Ondanks de economische crisis geven Amerikaanse bedrijven meer geld uit aan opleidingen en aan leermanagement systemen. Dat blijkt uit een recente analyse van Bersin & Associates.
Bersin & Associates verwacht op basis van eigen onderzoek dat Amerikaanse bedrijven komend jaar 1,9 miljard dollar uitgeven aan leermanagement systemen, en 130 miljard dollar aan corporate training. Een groei van 14%, respectievelijk 9,5%. Bersin & Associates verklaart deze groei vanuit het gegeven dat bedrijven in toenemende mate geconfronteerd worden met onvoldoende bekwame werknemers (The US education system is in crisis).
Leermanagement systemen worden, in combinatie met mobiele en ‘sociale’ tools, gezien als cruciale faciliteit voor bedrijven
to develop and share content, deliver instructional materials to employees at the time of need, and administer formal training.
Bersin & Associates constateert ook dat kleine, innovatieve, bedrijven bezig zijn deze markt opnieuw uit te vinden. Daarbij speelt de verschuiving van formele trainingen naar ‘continue leren‘ een belangrijke rol:
What high-performing companies now do is put in place systems, content, and management practices that enable people to learn continuously: formally in classrooms, informally on the job, and through developmental experiences, feedback, and social experiences.
Beginners maken daarbij vooral gebruik van traditionele cursussen en opleidingen, terwijl experts vooral leren via communities of practices en sociale netwerken. Beide groepen hebben gemeen dat zij voortdurend moeten blijven leren. High-Impact Learning Organizations richten zich daarbij via capability management op continue leren.
Bersin & Associates wijst m.i. terecht op het gegeven dat leermanagement systemen in ontwikkeling zijn, en zich in toenemende mate richten op het faciliteren van ‘continuous learning‘. Deze tendens zie je ook bij elektronische leeromgevingen terug. Dit adaptieve vermogen is m.i. voorwaardelijk om een gezonde marktpositie te blijven houden. Het impliceert eveneens een erkenning van het belang van zelfgeorganiseerd leren. Een beperkt aantal ‘high-impact learning organizations‘ loopt daarin voorop.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Vreemd dat bij studies zo weinig aandacht besteed wordt aan Open Source Leermanagement Systemen. ‘Blijvend Leren’ via ‘Blended Learning’ projecten is bijv. prima praktisch uitvoerbaar met ILIAS.
Ze hebben, voor zover ik kan zien, niet gekeken naar open of closed source. Er zijn uiteraard meerdere leveranciers/consultants, die gebonden zijn aan één specifiek leermanagement systeem, die stellen dat hun product continuous learning kan ondersteunen.
Als je kijkt naar alle software die zich leermanagement systeem noemt en dat combineert met een abstract concept als blended learning, dan zijn er wel meer dan 200 systemen die dat ondersteunen. Feit is wel dat in de zakelijke markt een beperkter aantal LMS-en overblijft die processen rondom HRD goed ondersteunen. Daar zit inderdaad weinig open source bij, omdat systemen als Moodle en ILIAS mijns inziens meer op functionele behoeften uit het onderwijs gebaseerd zijn.
Beste Daan,
Fijn dat je hebt gereageerd. Hieruit blijkt dat je niet helemaal op de hoogte bent van de mogelijkheden van ILIAS. Waarom heb je een vergelijking getrokken met Moodle? De enige vergelijking die je kunt maken is, dat het beiden open source systemen zijn. ILIAS is een LCMS en inderdaad perfect bruikbaar in het onderwijs en in de zakelijke markt.
De processen rondom HRD worden heel goed ondersteund. Hierbij een link die aantoont dat ILIAS gebruikt wordt in het bedrijfsleven, overheden en onderwijs (vnl. universiteiten). Onze klanten zijn tot nu toe overwegend ondernemingen. http://futurelearning.nl/ilias/ilias-rechts/ilias-gebruikers.html
ILIAS is op dit moment in Nederland en België een iets minder bekend LCMS, maar gezien de interesse zal dit ongetwijfeld de komende jaren veranderen.