Groei e-learning zet door

Analist en consultancybedrijf Global Market Insight (GMI) heeft een analyse gemaakt van de e-learning markt. Het rapport kan worden gekocht voor $ 4.500. Een samenvatting en een persbericht bieden ook al inzicht in de belangrijkste bevindingen.

  • In 2016 zou 150 miljard dollar besteed zijn aan e-learning. De komende zeven jaar wordt een jaarlijkse groei van 5% voorspeld. In 2015 heeft Christopher Pappas van Elearning Industry.com (pdf) de mondiale e-learning markt op 107 miljard dollar geschat. Het blijkt dus best lastig om goede inschattingen te maken. Wat wel opvalt is dat analisten altijd een jaarlijkse groei van ongeveer 5% voorspellen.
  • Zowel het midden- en kleinbedrijf, grote ondernemingen als onderwijsinstellingen gaan volgens GMI de komende jaren meer investeren in e-learning.
  • Landen als India en Brazilië hebben het initiatief genomen om de lokale bevolking toegang te geven tot e-learning. In deze landen is een sterke groei te verwachten.
  • De adoptie van e-learning is voor een belangrijk deel afhankelijk van een stabiele internetverbinding en van expertise van docenten en lerenden op het gebied van ICT.
  • Het ontbreekt nog vaak aan (peer-to-peer) interactiemogelijkheden. Dat belemmert ook het gebruik van e-learning. Virtual classroom applicaties worden juist gebruikt om interactie mogelijk te maken. Juist het gebrek aan interactiemogelijkheden hebben m.i. jaren geleden bijgedragen aan de populariteit van ‘blended learning’.
  • E-learning biedt het MKB de mogelijkheid om werknemers relatief goedkoop te trainen, op tal van gebieden. Vooral als je e-learning als abonnement kunt afnemen.
  • De groei van mobile learning neemt ook sterk toe dankzij de grote flexibiliteit en de toegankelijkheid van content via mobiele apparaten.
    E-learning platforms maken ook in toenemende mate gebruik van herinneringen via de smartphone.
  • Online zelfstudie modules zijn waarschijnlijk nog steeds de meest belangrijke toepassing van e-learning. Het kunnen aanpassen aan de behoeften van de eindgebruiker wordt daarbij steeds belangrijker. Andere belangrijke leertechnologieën zijn de leermanagementsystemen -nog steeds- en de applicaties voor virtual classrooms.
  • Er is sprake van intense competitie tussen een groot aantal aanbieders van diverse leertechnologieën. Samenwerkingsverbanden, fusies en overnames moeten bijdragen aan een duurzame groei. Veel aanbieders van oplossingen opereren regionaal. Je ziet bijvoorbeeld verschillende Amerikaanse aanbieders niet of nauwelijks in onze regio actief.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *