Gratis e-book over het ontwikkelen en verzorgen van e-learning (incluis blended learning)

Bij de Ontario Tech University bieden ze een cursus aan over het analyseren en ontwerpen van ‘web-based learning tools’. De deelnemers aan deze cursus hebben samen een e-book gemaakt voor docenten en ontwerpers/ontwikkelaars van e-learning modules. De moeite waard als je volledig online of blended learning wilt verzorgen, ook al kun je er kritische kanttekeningen bij plaatsen.

E-Learning Essentials 2020 Deel I van het boek bevat een overzicht van leertheorieën zoals de social learning theory van Bandura, het constructivisme of theorie over samenwerkend leren. De auteurs beschrijven hierbij wel theorieën van een heel verschillend niveau. Binnen het constructivisme vallen bijvoorbeeld al heel diverse theorieën. Per theorie beschrijven de auteurs beknopt de kern van de theorie, richtlijnen voor het ontwerpen/ontwikkelen van e-learning op basis van die theorie, voorbeelden (soms gaat het daarbij om leertechnologieën) en handige bronnen.

Deel II vat diverse principes voor onderwijsontwerp samen. Daarbij gaat het voornamelijk om Mayer’s multimediaprincipes, maar ook om principes op het gebied van samenwerkend leren. Ook nu vertalen de deelnemers aan de cursus de principes in concrete richtlijnen en illustreren ze de principes via voorbeelden. Handige bronnen ontbreken ook nu niet, evenals verwijzingen naar onderzoek.

Deel III bevat een willekeurig aandoend overzicht van beschrijvingen van leertechnologieën (van Articulate 360 tot Zoom). Van elke tool hebben de samenstellers een korte beschrijving opgenomen, plus een rechtvaardiging om deze leertechnologie te gebruiken. Daarna volgen korte beschrijvingen van strategieën hoe de tool te gebruiken. De auteurs sluiten weer af met handige aanvullende bronnen en referenties.

Sterk aan dit boek is het hanteren van een vast format voor het beschrijven van de theorieën, ‘instructional design‘ principes en leertechnologieën. Veel beschrijvingen zijn ook informatief.

Op de keuze voor de theorieën en tools valt wat af te dingen. Dat geldt ook voor bepaalde inhoud. Zo wordt de tool Buncee vooral gerechtvaardigd vanuit de theorie van het connectivisme, terwijl je deze tool ook kunt rechtvaardigen vanuit het perspectief van ‘actief leren’. Van Kahoot! wordt vooral het motiverende karakter benadrukt. Terwijl een overdadig gebruik van Kahoot! (en elke andere tool) juist de-motiverend kan werken. De betreffende auteur besteedt bijvoorbeeld geen aandacht aan de mogelijkheid om Kahoot! te gebruiken voor het activeren van voorkennis.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *