Wat zou er gebeuren als je alle technologie uit het 'klaslokaal' zou verwijderen? Over die vraag buigt Susan Greenberg zich. Wil Greenberg het onderwijs ontdoen van technologie (en daarmee buiten de samenleving plaatsen). Nee. Zij pleit er voor dat je ICT gebruikt voor zelfstudie (zoals podcasts). Groepsbijeenkomsten zouden dan gebruikt worden voor discussies, argumenteren, vragen stellen en begeleidingsgesprekken.
Impliciet denkt Greenberg volgens mij wat al te gemakkelijk over uitleg via podcasts. Ook negeert zij de zinvolheid van bijvoorbeeld online discussiëren (indien goed uitgevoerd leidt dat tot verdiepend leren). Maar toch heeft zij een punt.
Je ziet wel vaker dat leerlingen in een klas individueel achter de computer zitten te werken. Iets wat ze ook -wederom mits goed uitgevoerd- in eigen tijd kunnen doen. Het ontwikkelen van een optimale mediamix is voor veel onderwijsgevenden namelijk niet eenvoudig.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Zie in dit verband ook dit bericht, teach naked:
http://chronicle.com/article/Teach-Naked-Effort-Strips/47398
Veel scholen beschouwen zelfstudie met ICT als geen onderwijstijd. Dat is de reden waarom je leerlingen in een klas individueel achter een computer ziet werken. Dan geldt het wel als onderwijstijd. Niet efficiënt!
Dit kan anders met Elektronische lessen als Onderwijstijd.
Zie artikel op Surfspace http://www.surfspace.nl/nl/Publicaties/Pages/Elektronischelessenalsonderwijstijd.aspx