Google gaat zich steeds meer profileren op het gebied van technology enhanced learning.De laatste tijd zijn twee initiatieven gelanceerd die hier op duiden. Google’s reputatie op het gebied van innovatie is voldoende reden om dit in de gaten te houden. De voorspellingen van een aantal jaren geleden lijken daarmee uit te komen.
Google biedt natuurlijk al langer services aan voor bedrijven en onderwijsinstellingen. Maar nu lijkt men zich expliciet te richten op online leren.
Samen met de Khan Academy is Google een ontwikkelprogramma gestart voor professionalisering van de volgende generatie van educatieve content ontwikkelaars. Adario Strange noemt dit
an X-Factor-style search for emerging online education superstars.
Het tweede initiatief is het Course Builder open source project. Google werkt samen met een aantal universiteiten aan een platform waarmee individuele docenten en organisaties online cursussen (zoals Massive Open Online Courses) kunnen ontwikkelen en aanbieden. Het belang van open standaarden wordt daarbij onderstreept.
Google’s directeur Onderzoek, Peter Norvig, heeft het over een
snapshot of an approach we found useful and an indication of our future direction.
Het is de vraag wat de impact van deze ontwikkeling is op institutionele elektronische leeromgevingen. Coöperatie of concurrentie?
Toen een aantal jaren geleden tijdens congressen vergezichten werden gepresenteerd over e-learning in 2020, was de bemoeienis van bedrijven als Microsoft, Disney en Google met e-learning steevast één van de trends. Die voorspellingen lijken nu uit te komen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Het is in mijn ogen zeer positief dat Google zich interesseert voor het onderwijs. Hiermee is de kans op ontwikkeling van een open standaard een stuk groter.