Volgens Stephan Jukic ondergaat het onderwijs dankzij zes technologieën een ongekende technologische revolutie. Hij vergeet daarbij echter een belangrijke factor.
De zes invloedrijke technologieën zijn:
- Breedband internet. Dankzij de langzamerhand mondiale adoptie van breedband technologie hebben lerenden toegang tot e-learning van hoge kwaliteit.
- Tablets en smartphones worden steeds krachtiger en maken alomtegenwoordig leren mogelijk. Het is een uitdaging voor onderwijsprofessionals om mobiele technologie binnen curricula in te bedden.
- Mobiele apps zijn op grote schaal beschikbaar. Zij kunnen ook krachtige gereedschappen voor leren zijn, en alomtegenwoordig leren faciliteren.
- Videoconferencing is goedkoper en toegankelijker geworden, en kan interactief leren mogelijk maken.
- Online leren programma’s worden dankzij deze technologische ontwikkelingen beter, breder beschikbaar, maar ook ‘persoonlijker’.
- Sociale media platforms faciliteren digitale connectiviteit tussen lerenden en docenten.
Ik mis in dit lijstje ‘wearable computing’, cloud computing, elektronische leeromgevingen en tools voor learning analytics als invloedrijke technologieën. Daarnaast zijn programma’s voor online leren natuurlijk op zich geen technologie.
Wat ik echter het meeste mis, is de invloed van opvattingen over onderwijs en leren op e-learning. Jukic dicht technologie wel een erg grote rol toe (technologisch determinisme).
Het gaat er om dat je vanuit een visie op leren gaat nadenken over hoe je technologie kunt inzetten voor leren. Vervolgens moet je die opvattingen vertalen in de praktijk van onderwijs, opleiden en leren. Dat is een complex proces dat maakt dat veranderingen op het gebied van e-learning veel trager verlopen dan technologische ontwikkelingen op zich.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Interessant; ’technology push’ als de grote motor:/)) Ik mis dan wel Linked Open data als nieuwe technologie die in de meest zuivere vorm semantiek scheidt van technische infrastructuur. En die het daarmee mogelijk maakt om fijnmazig, duurzaam en met kwaliteit relaties te leggen tussen semantisch zuivere begrippen. Zoals een detailcurriculum als basis voor (verantwoord) onderwijs-op-maat. Overigens nog wel zo nieuw dat we er nog veel over moeten leren
Je schrijft duidelijk dat er een visie op leren nodig is om de technologie in te zetten bij het leren. Welke visie hanteer je nu zelf.
Zie http://portal.ou.nl/web/moocelearn/home/-/wiki/Main/Uitgangspunten