Geschil met Oad

Begin mei ben ik een week naar Sicilië geweest. Volgens de reisbescheiden zou er een transfer van luchthaven naar hotel geregeld zijn (230 km). Niet dus. We moesten toen ter plekke een auto huren. Veel keus hadden we niet meer. Uiteindelijk zijn we met een dure Smart naar Palermo gereden. Op 9 mei schreef ik:


Je kunt je voorstellen dat Oad Reizen -waar we geboekt hadden- nog niet van me af is.


Vandaag is een eind gekomen aan de procedure die ik ben begonnen, en die ik met succes heb afgerond. Maar wat een gedoe! Lees je mee?

Op 13 mei 2008 heb ik Oad Reizen een brief gestuurd waarin ik het huurbedrag voor de auto claimde, omdat ik vond dat Oad Reizen "tekort is geschoten in het regelen van de transfer dan wel in de informatievoorziening omtrent de transfer". In de reisbescheiden stond namelijk letterlijk: "Op de luchthaven van Catania wordt u opgewacht door de Oad-vertegenwoordiging en zult u worden begeleid naar de transferbus." Niet dus.

Ik had hierbij twee scenario's in mijn hoofd:

  1. Oad komt met een schikkingsvoorstel. Daar hoopte ik op. Want het zou mij een hoop gezeur schelen.
  2. Oad legt standaard dergelijke klachten naast zich neer. De meeste mensen laten het daarbij zitten. Ik had me voorgenomen desnoods naar de Geschillencommissie Reizen te stappen.

Op 26 mei 2008 ontving ik van Oad Reizen, afdeling Klantenrelaties & Kwaliteitsbewaking, een reactie. Men stelde dat nergens in de Italië brochure melding wordt gemaakt van het feit dat een transfer naar Palermo is inbegrepen. Tevens erkende Oad dat een foutief voucher bij onze reisbescheiden heeft gezeten. En Oad verklaarde geen verantwoordelijkheid te kunnen nemen voor de extra kosten.

Ik heb daarop een geschil aangemeld bij de Geschillencommissie Reizen. Dat kon via de website. Dus: bestanden oploaden, en bestanden waarvan ik alleen een hard copy bezitte, scannen en uploaden.

Vervolgens kreeg ik een brief van de Geschillencommissie. Er was wat misgegaan met het uploaden. Of ik alles via de gewone post kon opsturen. Zo gezegd, zo gedaan.

Daarna kreeg ik een brief van de Geschillencommissie waarin ik gevraagd werd om 75 euro over te maken. Daarna zou het geschil in behandeling worden genomen. Ik was me daar van bewust, en heb het geld overgemaakt.

De volgende stap was een brief van de Geschillencommissie met het verzoek om data door te geven waarop ik zeker verhinderd was de zitting van de Geschillencommissie bij te wonen. Ik had verwacht en gehoopt dat het bgeschil schriftelijk afgehandeld zou worden. Helaas.
Ik moest de data per brief doorgeven. Via e-mail werd dat niet geaccepteerd. Ook aanvullende data heb ik via een brief door moeten geven.

Afgelopen vrijdag kreeg ik een telefoontje van Oad Reizen. De representant maakte zeer uitvoerig excuses, trok het boetekleed aan en vertelde mij dat hij de afdeling Financiën de opdracht had gegeven het volledige huurbedrag plus de 75 euro voor het geschil aan mij over te maken. Ik gaf aan dat ik daardoor geen reden had het geschil te handhaven (het bedrag was hoger dan waar ik op gehoopt had). Vandaag stond het bedrag op mijn giro, en heb ik een brief geschreven waarin ik het geschil intrek. Ik heb het geschil daarmee misschien niet 'de jura' gewonnen, maar voor mijn gevoel wel 'de facto'.

Wat is me aan het proces opgevallen?
Het is (natuurlijk) te gek voor worden dat je anno 2008 alleen per brief kunt communiceren met een geschillencommissie. Daarnaast moet je over nogal doorzettingsvermogen beschikken om dit proces door te zetten. Een dergelijke procedure kent nogal wat drempels. Ik schrijf gelukkig redelijk gemakkelijk, maar menigeen heeft veel meer moeite met het verwoorden van klachten en geschillen (en het aanleggen van een dossier). Daarnaast is er een tweede drempel: de financiële. Voor mensen met een smalle beurs is 75 euro veel geld. Op de derde plaats ontbreekt het veel mensen aan het vermogen om in te schatten of je kans maakt. Op mijn werk ben ik lid van de beroepscommissie examens en de klachtencommissie. Bovendien is de juridisch medewerker één van mijn naaste collega's. Mede daardoor wist ik dat ik sterk stond.

Er zit dus nogal wat ongelijkheid in deze procedure ingebakken. Anderzijds snap ik ook wel dat er wat drempels worden ingebouwd. Er zijn altijd mensen die kansloos zijn, maar toch een poging willen wagen. En je moet natuurlijk een zaak kunnen onderbouwen.

Ik blijf alleen zitten met de vraag: hanteren reisorganisaties een strategie om dergelijke klachten standaard naast zich neer te leggen, om degenen die een geschil aanhangig maken schadeloos te stellen (en zo een zitting van de geschillencommissie te voorkomen)?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

6 reacties

  1. Dag Wlfred,
    Je hebt lang moeten wachten,maar het is in orde gekomen. Het viel ook mij op dat je alles per brief moest indienen (anno 2008)Iets wat jou niet past.Je zegt; je schrijft gelukkig makkelijk, maar per mail was het vast makkelijker te lezen geweest. Zou het dan sneller zijn gegaan?? (hahahaha)
    Groeten aan je vriendin.

  2. @Sylvia: ik heb de brief getypt, niet met de hand geschreven 😉 Sneller? Ja hoor, een mail is binnen seconden bezorgd. Een brief doet er dagen over. Vooral als je niet altijd postzegels in huis hebt. En je krijgt de groeten terug. Jij ook aan je man en aan de meiden.

  3. Geschil
    Op dit moment heb ik een geschil met Buma/Stemra. Zij zijn van mening dat een embedded player van FineTune niet zomaar op een website geplaatst mag worden. En dus volgt er een rekening van 1856,40 euro. Inmiddels zijn we maanden verder en lijkt het einde nog niet in zicht.
    Wat mij opvalt bij de behandeling van Buma/Stemra is dat de medewerkers die ik aan de telefoon krijg keurig zijn opgeleid. Ze spreken rustig en beleefd en geven geen antwoord op mijn vragen. De belangrijkste vraag (waar is de claim op gebaseerd, wat is er voor vreselijks aangetroffen, en gedurende welke periode) wordt niet beantwoord. Buma/Stemra stelt dat zij dat niet hoeven te doen, en dat ik als beheerder moet bewijzen dat ik niet in overtreding ben geweest. Maar dat is lastig zonder claim.
    Verder geeft Buma/Stemra geen antwoord op de vraag welke rechtsgrond ze hanteren om het gebruik van de embedded player (zoals ook de YouTube spelers) te belasten. Voor zover ik heb kunnen nagaan wordt een embedded speler nog steeds gezien als een link.
    Kortom:
    Elke organisatie heeft blijkbaar zijn eigen manier om met klachten om te gaan. Maar vermoeiend is het wel.
    Bij Buma/Stemra valt mij verder op dat er geen informatie wordt gegeven over hoe je dingen op internet moet aanpakken. Wat mag wel/wat mag niet. Wat te doen als je alleen creative commons muziek laat horen. Hoe toon je dat aan, wat voorkomt een “wilde rekening” van Buma/Stemra en onnodige discussie hierover. Als muziekauteur zou ik er niet gerust op zijn als ik door Buma/Stemra vertegenwoordigd zou moeten worden, maar dit terzijde.

  4. Wij hadden helaas ook een vervelende ervaring met OAD. We hebben op ons vakantieadres een klachtenformulier ingevuld en de tegemoetkoming die OAD ons kon geven was 150,= daar zijn we niet mee akkoord gegaan. Toen we thuis gekomen waren hebben we als lid van de ANWB daar de kwestie voor gelegd en zij hebben het van ons overgenomen met het vervolg dat het bedrag een stuk hoger was. Het heeft wel vanaf september 2008 tot januari 2009 gelopen maar het is wel naar onze zin opgelost.

  5. We zijn ooit met OAD naar Santa FE Euro Disney geweest. Aaansluitend ander hotel voor vertrek bijgeboekt. Santa Fe was ronduit schandalig. Euro Disney ging na onderhandelen over tot betere niet kapotgeslagen kamer. OAD ging dit saboteren!!!! Halve vakantie reeds verpest. Afsluitend hotel bleek gesloten te zijn. We konden alleen in donker hol als enige slapen, niks eten/drinken. OAD reisbureau jatte de voucher. Service desk New York Hotel schold ons voor van alles uit. Halverwege terug naar nederland mochten we met 4 personen voor totaal 15 euro gaan eten. 7 uur doorgereden tot nederland. Geschillencommissie geloofde keihard liegende tantes van OAD elk woord terwijl schriftelijke Disney verklaringen duidelijk anders waren (Manager Santa Fe). Verstopt bad kappotte ventilator openliggende TV , ondergezeken kinderbedje. Alle frisdankautomaten complex kapot (augustus) Monteurs konden enkel gloeilamp uitwisselen. Met eigen gereedschap bad enigszins gangbaar gemaakt. Kortom mijd OAD en Santa Fé op Disney

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *