Gepersonaliseerd onderwijs als alternatief

Tom Davenport verbaast zich er over dat het traditionele klassikale onderwijs nog steeds populair is, terwijl je vraagtekens kunt zetten bij de effectiviteit ervan. Toch ziet hij dit systeem in zijn voegen kraken. Als alternatief beschrijft hij sterk gepersonaliseerd onderwijs, waarbij technologie een cruciale rol speelt:


Their individualized learning programs or "playlists" are generated by a complex "learning algorithm" with analytical precision.


Dit betekent dat instructies vooral online worden verzorgd, via leerstof die op verschillende manieren wordt aangeboden (zodat diverse leerstijlen en -vragen worden aangesproken). Docenten geven vooral advies en feedback. Cruciaal is de wijze waarop op een adequate manier de match wordt gemaakt tussen vraag en aanbod.

Davenport denkt dat deze aanpak niet snel en goedkoop gerealiseerd zal worden. Daarbij pleit hij ook voor aanpalend onderzoek, zodat je ook weet wat werkt. Hij heeft hoop dat de regering Obama hiermee aan de gang gaat. Ik vraag me daarbij wel af of zo'n Change binnen één of twee regeringstermijnen gerealiseerd is. Verder mis ik in zijn betoog 'sociaal leren'.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *