Met OpenU (www.openu.nl) wil de Open Universiteit volwassenen op verschillende manieren faciliteren een leven lang te leren. In dit artikel besteden we onder meer aandacht aan twee initiatieven binnen OpenU die meer gepersonaliseerd leren mogelijk willen maken. Het artikel is vandaag verschenen in OnderwijsInnovatie, 14/1 (maart 2012), p. 14-16.
De Open Universiteit is de eerste instelling voor hoger onderwijs die niet alleen met cursussen en opleidingen de leerbehoeften van volwassenen wil bevredigen. Daarom verlenen we wij tevens andere services die volwassenen kunnen ondersteunen bij een leven lang leren. Volwassenen hebben vaak specifieke, individuele leerbehoeften. Via OpenU wil de Open Universiteit binnen het domein Onderwijs- en Leerwetenschappen inspelen op de noodzaak leren te personaliseren.
Persoonlijke pagina
Geregistreerde gebruikers kunnen in het portaal van Onderwijs- en Leerwetenschappen op OpenU lid worden van verschillende topic-communities en zich inschrijven voor online masterclasses. Deze thema’s en masterclasses dekken het totale domein van Onderwijs- en Leerwetenschappen. Niet elke geregistreerde gebruiker heeft echter interesse in dezelfde onderwerpen. Studenten en betalende gebruikers hebben toegang tot cursusruimtes. Maar ook hierbij geldt: niet iedereen is geïnteresseerd in dezelfde cursussen. Als u als geregistreerd gebruiker inlogt op OpenU dan krijgt u binnenkort een persoonlijke pagina te zien. Deze pagina bestaat uit ‘badges’ van de communities en ruimtes waarvoor u bent ingeschreven. U ziet meteen of er nieuwe bijdragen zijn geplaatst, sinds u voor de laatste keer heeft ingelogd. U kunt badges zelf verwijderen en toevoegen, al naar gelang uw eigen behoefte. Ook krijgt u suggesties om u te registreren voor andere topic communities, cursussen of online masterclasses.
Op deze manier biedt OpenU u de mogelijkheid snel te navigeren naar de communities en ruimtes die u wilt bezoeken, en in één oogopslag te zien wat veranderd is in uw favoriete onderdelen van OpenU.
OpenU leertrajecten
Volwassenen willen niet alleen via cursussen en opleidingen een leven lang leren. Daarom zoekt de Open Universiteit met OpenU ook naar andere vormen van professionalisering.
Bijvoorbeeld via OpenU leertrajecten. Via deze leertrajecten vergroten professionals, die zich bezig houden met onderwijs en opleiden (zoals docenten, opleiders onderwijsadviseurs en managers), hun expertise op het gebied van het effectief inrichten van leersituaties en het versterken van leren met behulp van digitale media. Daarbij delen Celstec-medewerkers via online masterclasses de laatste inzichten op het gebied van onderzoek naar onderwijs, leren (met en zonder ICT). Als u een leertraject heeft aangeschaft, dan kunt u gedurende een jaar kiezen welke zes online masterclasses u wilt volgen. Via deze leertrajecten kunt u een certificaat voor zogenaamde PE-punten krijgen. Daarmee hebben deze leertrajecten waarde voor het bekwaamheidsdossier van gebruikers en (op termijn) ook voor registraties in het lerarenregister. Het is ook mogelijk om in teamverband leertrajecten te volgen. Vanaf april 2012 kunt u zich inschrijven voor een leertraject het gebied van onderwijswetenschappen of technology enhanced learning.
Online masterclass mobiele technologie
In deze bijdrage willen wij u ook een impressie geven van een online masterclass. Tijdens OpenU masterclasses verdiepen deelnemers hun kennis rond een specifiek onderwerp op het gebied van Onderwijs- en Leerwetenschappen. Deze masterclasses bestaan uit een aantal leeractiviteiten, die gedurende een week binnen een community worden uitgevoerd. Via een forum kunnen deelnemers samen met experts van gedachten wisselen over het betreffende onderwerp. De expert ventileert uit forumdiscussies belangrijke thema’s die tijdens een online sessie worden behandeld. Via chat kunnen deelnemers ook vragen stellen en reageren op anderen. Daarnaast vinden gebruikers bronnen in de ruimte van de online masterclass die zij kunnen bestuderen. Op het moment van schrijven zijn zes online masterclasses verzorgd.
De masterclass over het gebruik van mobiele technologie in het onderwijs is met meer dan tweehonderd deelnemers bijzonder druk bezocht. Tijdens deze online masterclass is onder andere gesproken over het gebruik van mobiele technologie in de klas. Veel onderwijsgevenden zijn bang dat leerlingen afgeleid worden door mobiele technologie. Volgens hoogleraar Marcus Specht moet je leerlingen stimuleren om mobiele technologie voor leerdoelen te gebruiken. Interviewer prof. dr. Rob Koper vroeg de aanwezigen via de chat nog met suggesties te komen over hoe hier mee om te gaan. Genoemd werden o.a.:
- Samen met leerlingen afspraken maken, in plaats van het gebruik verbieden of van bovenaf regels formuleren.
- Positief benaderen en misbruik bespreken.
- Laat leerlingen aan het eind van de les een nanosamenvatting maken van de les (bijvoorbeeld via Twitter in 140 tekens).
- Je onderwijs aantrekkelijk maken zodat leerlingen niet geneigd zijn andere dingen te doen. Specht stelde ook dat controlemaatregelen vaak averechts kunnen werken. Hij benadrukte ook dat je moet kijken naar welk probleem je wilt oplossen met mobiele technologie. 1-to-1 computing moet je bijvoorbeeld ook koppelen aan je manier van leren, en niet los invoeren.
In maart worden online masterclasses over “Leren in netwerken” en over “Hoe leer je iemand effectief te leren?” verzorgd.
Online masterclasses via iTunesU
iTunesU is een initiatief van Apple dat onderwijsinstellingen in staat stelt om digitale materialen te verspreiden via de iTunes Store. Half januari is zelfs een aparte iTunesU-app verschenen, waarmee gebruikers digitale materialen via hun iPad en iPhone kunnen gebruiken. De Open Universiteit publiceert al langer digitaal materiaal via iTunesU. Je vindt hier ook materialen van OpenU. Zo komen geluidsopnames van online masterclasses via iTunesU beschikbaar. Als je binnen iTunesU zoekt naar OpenU, dan kun je je abonneren op de zogenaamde podcasts van OpenU. Je kunt je abonneren op OpenU via http://itunes.apple.com/nl/itunes-u/openu/id483455528. Meer informatie over iTunesU is te vinden via http://www.apple.com/nl/education/itunes-u/
Topic community informatievaardigheden
Onderwijs- en Leerwetenschappen heeft het vakgebied ‘Learning Sciences’ onderverdeeld in zogenaamde topics. Rond elk topic wordt een ‘topic community’ ingericht. Iedere topic community bestaat uit een introductie in het topic, discussiegroepen en internetbronnen en verwijst waar mogelijk naar interessante webinars, workshops, cursussen en conferenties. Onlangs is het topic over informatievaardigheden gelanceerd. Informatievaardigheden hebben betrekking op het kunnen signaleren en analyseren van een informatiebehoefte en op basis hiervan het kunnen zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken (toepassen) van relevante informatie. Deze vaardigheid wordt gezien als één van de belangrijkste vaardigheden in de 21e eeuw, mede als gevolg van de komst van internet. Informatievaardigheden bestaan uit diverse zogenaamde samenstellende vaardigheden, zoals het kunnen formuleren van een zoekvraag, het genereren van trefwoorden, het beoordelen van informatie en sites, het integreren van informatie uit verschillende bronnen en het kunnen organiseren van de gevonden informatie. In dit topic wordt onder meer ingegaan op wat we op basis van onderzoek weten van problemen als: – Leerlingen ordenen informatie niet of nauwelijks. – Omgaan met tegenstrijdige informatie door leerlingen. – Het schrijven van een goede tekst door leerlingen, op basis van gevonden informatie. Alle topics zijn te vinden via http://www.openu.nl/web/leren/topics
OpenU is te vinden via http://www.openu.nl
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie