De drie genomineerden voor de tweede editie van de nationale e-learning award zijn bekend. In totaal zijn negentien voorstellen ingediend, waarbij vooral de zorg en aandacht opvallen die de meeste indieners hebben besteed aan hun voorstel.
De zevenkoppige jury -waar ik deel van uit mag maken- heeft negentien inzendingen beoordeeld. In een overleg zijn de beoordelingen met elkaar vergeleken, en is besloten om de volgende inzendingen te nomineren:
- AXIRA (Coöperatie Ambulance Oost, RAV IJsselland, UMCG Ambulancezorg en RAV Limburg Noord), met een e-learning programma voor professionalisering van ambulancepersoneel.
- Philyra – Bespeak – Tinqwise, met Hair Level XL: blended learning voor kappers in opleiding.
- RVS – Cirquest, met een e-learningprogramma voor verzekeringsagenten.
Deze drie inzendingen scoren het beste op alle criteria gezamenlijk. Daarnaast wil de jury drie inzendingen speciaal vermelden.
- De jury is erg te spreken over de acceptatie van het spreekproject met voicemailboard 'Ich bin der Meinung, dass…' (Duits taalonderwijs), door leerlingen. Deze leerlingen spelen bovendien een actieve rol binnen dit onderwijs. Zie http://web.wlg.nl/sites/denemarken/
- Het St. Elisabeth Ziekenhuis heeft indruk op de jury gemaakt met de impact die het Elisabethleerplein heeft op het leren binnen deze organisatie.
- De Opfriscursus Client Acceptance & Anti-Money Laundering van de ABN/AMRO en Stoas scoort volgens de jury hoog wat betreft 'value of money' ('waar voor je geld').
Het valt de jury op dat geen enkele inzending wat betreft onderliggend concept en gebruikte technologie erg vernieuwend is. De inzendingen maken bijvoorbeeld amper gebruik van web 2.0 technologie, en van principes van web 2.0. Ook hebben inzenders betrekkelijk weinig e-learning initiatieven ingediend die zich over langere tijd in de praktijk hebben bewezen.
Bij het beoordelen van de voorstellen heeft de jury rekening gehouden met zes criteria:
- Impact in de organisatie: wat is er veranderd/bereikt
- Wat zijn aantoonbare effecten/veranderingen van de e-learning oplossing?
- Mate van innovatie (op alle vlakken). In hoeverre is de e-learning oplossing vernieuwend op het gebied van technologie en didactiek?
- Implementatie. In welke mate is de e-learning oplossing ingebed en hoe is dat gerealiseerd?
- Acceptatie door gebruikers. Zijn er evaluatiegegevens, hoe veel/breed wordt de oplossing gebruikt?
- Didactiek/ leerconcept. Welke didactische onderbouwing wordt gegeven en in hoeverre past de onderbouwing bij de realisatie.
- De ervaring als gebruiker. De jury wilde de oplossing zelf ondergaan.
Binnenkort krijgen de drie genomineerden de kans de jury via een presentatie te overtuigen. Tijdens het Nationale E-learningcongres wordt de winnaar bekend gemaakt. Tevens wordt dit jaar een publieksprijs uitgereikt.
De genomineerden maken daarvoor een filmpje/presentatie die de laatste 2 weken in januari op e-learning.nl staat, en waarop door het publiek gestemd kan worden. Meer informatie?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie