Generatieve AI verantwoord inzetten: welke afspraken maken we?

Ik heb gisteren tijdens de conferentie AI: De Creatieve (R)evolutie in het Onderwijs van SinLucas en Grafisch Lyceum Rotterdam twee keer een sessie verzorgd over het maken van afspraken, regels en richtlijnen binnen onderwijsinstellingen, om op een verantwoorde manier gebruik te maken van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT, GPT’s, Claude en DALL-E.

We kunnen en zullen (generatieve) AI-toepassingen in toenemende mate gebruiken als persoonlijk assistent. Deze toepassingen kunnen ook het werk van professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs makkelijker maken door het te ondersteunen bij voorbereiding, uitvoering en afhandeling van het onderwijs en opleiden, en bij de uitvoering van ondersteunende processen (zoals communicatie met collega’s). Tegelijkertijd heb je daarbij te maken met een aantal risico’s. Volgens mij moet je met elkaar afspraken maken, en regels en richtlijnen afspreken om die risico’s hanteerbaar te maken en de potentie te benutten.

Risico’s zijn onder meer (er zijn meer risico’s en beperkingen):

  • De output van generatieve AI is niet altijd correct of zelfs onzin. Verder bevatten de taalmodellen veel bias. Je moet dus de output van generatieve AI nog kritischer beschouwen en meer beschouwen als een ‘halfproduct’ dat niet zonder meer kan worden gebruikt.
  • Je kunt generatieve AI heel goed gebruiken voor activerende werkvormen. Je overtreedt echter de AVG als je lerenden min of meer verplicht om een account aan te maken bij een bedrijf als OpenAI (de instelling heeft daar vooralsnog geen verwerkersovereenkomst mee).
  • Het gebruik van generatieve AI vergt veel energie. Wees daarom terughoudend met het intensief en niet-functioneel gebruiken van generatieve AI.

Risico’s kunnen er ook toe bijdragen dat mensen minder vertrouwen krijgen in AI. Dat vertrouwen lijkt toch al niet om over naar huis te schrijven.

Ken je de aflevering van SouthPark waar docent Mr. Garrison ChatGPT gebruikt voor het geven van feedback op essays die ook met behulp van ChatGPT zijn geschreven? Je hebt m.i. interne afspraken, richtlijnen en regels, ook voor de docent. Daarom ben ik daarmee met deelnemers aan de slag gegaan met het maken van dergelijke richtlijnen. Daarbij hebben we gekeken naar:

  • Hoe omgaan met input?
  • Hoe omgaan met output?
  • Richtlijnen rond werkvormen gebruiken
  • Richtlijnen rond lesplannen maken
  • Richtlijnen rond toetsen ontwikkelen
  • Richtlijnen met betrekking tot studenten begeleiden
  • Richtlijnen met betrekking tot communiceren met collega’s
  • Richtlijnen met betrekking tot feedback geven
  • Richtlijnen met betrekking tot beperken energieverbruik

Er hadden zich overigens niet heel veel deelnemers aangemeld voor deze sessies. Maar mede daardoor werden het wel leuke gesprekken.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *