Generatieve AI: van digitale transformatie naar innovatie van business modellen

Volgens Brian Solis heeft generatieve AI de onvolledigheid van investeringen op het gebied van digitale transformatie blootgelegd. Dit versterkt volgens hem de noodzaak voor arbeidsorganisaties om zich voor te bereiden op een geheel nieuwe toekomst. Solis kijkt daarbij naar het bedrijfsleven. Volgens mij is zijn analyse ook relevant voor onderwijs, opleiden en L&D.

Here's an image that visualizes the digital transformation in education with AI, set in an innovative learning space outside the traditional classroom.
DALL-E: Here’s an image that visualizes the digital transformation in education with AI, set in an innovative learning space outside the traditional classroom.

Sinds de vroege jaren 2000 hebben organisaties fors geïnvesteerd in digitale technologieën. Toch blijkt volgens Solis uit onderzoek dat veel arbeidsorganisaties  zich meer richtten op digitalisering dan op echte verandering. Solis gebruikt de volgende omschrijving van digitale transformatie: het gebruik van technologie om de prestaties of het bereik van organisaties radicaal te verbeteren.

Volgens Brian Solis speelt organisatiestrategie zelden de leidende rol in digitale transformatie. Organisaties gebruikten vaak cloud- en digitale technologieën om hun bestaande werkwijzen te moderniseren, zonder hun business modellen  echt aan te passen aan een digitale wereld.

Met de opkomst van generatieve AI worden CEO’s volgens hem nu gedwongen opnieuw naar de resultaten van eerdere digitale transformaties te kijken. In tegenstelling tot eerdere initiatieven nemen topbestuurders volgen Solis nu zelf het voortouw bij AI-investeringen. Onderzoek van Accenture laat zien dat AI steeds vaker wordt genoemd in gesprekken over bedrijfsresultaten. Dit wijst volgens hem op een grote technologische verandering.

Hoewel de verwachtingen ten aanzien van AI hoog zijn, is er een kloof tussen de ambities en de werkelijkheid. Uit onderzoek van BCG blijkt dat 66% van de leiders “twijfelend of ontevreden” is over hun voortgang met AI, vooral door een tekort aan talent, onduidelijke plannen en een gebrek aan een duidelijke strategie.

Om AI succesvol in te zetten, moeten organisaties volgens Solis verder kijken dan alleen automatisering en kostenbesparingen. De combinatie van automatisering  en ‘augmentatie’  kan zorgen voor snelle groei. Automatisering is dan het werk van gisteren op grotere schaal herhalen, waardoor kosten worden bespaard en de efficiëntie wordt verhoogd. ‘Augmentatie’ biedt nieuwe mogelijkheden om het werk te doen dat we gisteren niet konden doen, en helpt morgen nieuwe waarde en resultaten te behalen. Organisaties die beide benaderingen combineren, kunnen sneller experimenteren, zich aanpassen en groeien.

Brain Solis benadrukt dat leiders moeten leren van de fouten bij digitale transformatie om succesvol te zijn met AI. Belangrijke punten zijn:

– Het opstellen van een duidelijke visie en strategie, gekoppeld aan concrete organisatiedoelstellingen.
– Het zorgen voor sterk leiderschap en steun van de top.
– Het prioriteren van de behoeften van klanten en medewerkers.
– Het bevorderen van samenwerking tussen afdelingen en het doorbreken van silo’s.
– Het realistisch inschatten van de complexiteit van technologie-integratie.
– Het ontwikkelen van een cultuur die openstaat voor innovatie.
– Het investeren in de ontwikkeling van medewerkers en leidinggevenden.

Door deze lessen toe te passen, kunnen organisaties AI gebruiken om niet alleen de productiviteit te verhogen, maar ook om nieuwe waarde te creëren en business modellen te veranderen.

Mijn opmerkingen

Ook als het gaat om leren en ontwikkelen en onderwijs is m.i. eerder sprake van digitalisering en niet van digitale transformatie. Je merkt ook dat er binnen deze sectoren veel aandacht is voor generatieve AI, ook op het niveau van bestuurders. Dat er veel over wordt gesproken, impliceert echter nog niet dat er veel aan wordt gedaan. Of dat organisaties zelfs afspraken maken over hoe men generatieve AI wil gebruiken. Solis wijst terecht op een set aan maatregelen die je moet nemen, naast het investeren in technologie, om de mogelijkheden van generatieve AI daadwerkelijk te benutten voor grote veranderingen en verbeteringen.

Verder valt me op dat Solis ‘augmentatie’ koppelt aan transformatie. Volgens het SAMR-model is augmentatie eerder verbetering, in plaats van innovatie of transformatie.

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *