Het Rathenau Instituut heeft een scan over generatieve AI (GAI) samengesteld waarin men de balans probeert op te maken ten aanzien van een ontwikkeling die flink in beweging is. Deze blogpost bevat een bespreking van dit rapport. Ik doe ook verslag van mijn peiling over de behoefte aan bloemlezingen op het gebied van ChatGPT en aanverwante technologieën.
Het Rathenau Instituut gaat in dit rapport in op: wat is generatieve AI, wat kan het nu, en wat misschien later? Welke kansen, risico’s voor publieke waarden en beleidsopties zijn ermee verbonden?
In het eerste hoofdstuk beschrijven de samenstellers op een toegankelijke manier wat generatieve AI (GAI) is. Zij stellen onder meer dat deze AI-systemen automatisch content kunnen creëren zoals samenvattingen of afbeeldingen, en dat generatieve AI een subgroep zijn van lerende AI-systemen, met enkele bijzondere eigenschappen. Deze systemen zijn bijzonder vaardig in taal, kunnen werken met diverse modaliteiten zoals beeld en geluid, en zijn geschikt maakt voor diverse toepassingen. Deze eigenschappen onderscheiden generatieve AI van ‘narrow AI’, die slechts voor één specifieke taak is getraind.
In hoofdstuk twee kun je lezen dat generatieve AI verschillende rollen kan vervullen, zoals een leerinstrument, een productietool, een complexe probleemoplosser, en zelfs als een middel voor het creëren van ervaringen. Deze rollen bieden de nodige kansen en zullen ook van invloed zijn op verschillende maatschappelijke domeinen.
De auteurs stellen echter ook dat deze technologie beperkingen en risico’s met zich meebrengt. De systemen genereren antwoorden op basis van waarschijnlijkheid, wat kan leiden tot incorrecte of discriminerende content. Daarnaast zijn de algoritmes complex, waardoor hun werking zelfs voor ontwikkelaars beperkt begrijpelijk is. Deze risico’s kunnen publieke waarden ondermijnen die in drie thema’s worden geclusterd: veiligheid (zoals privacy, vooroordelen en foute informatie), mensgerichtheid (impact op cognitieve, sociale en culturele ontwikkeling), en eerlijkheid (vragen over wie profiteert en wie de lasten draagt, werkverandering, creatieve beroepen, en milieu-impact). Bestaande risico’s in de digitale samenleving worden door GAI versterkt en nieuwe worden geïntroduceerd.
De Generatieve AI-scan adviseert het kabinet om een strategie te ontwikkelen om de grip op deze technologie te verbeteren. Dit omvat het evalueren en aanscherpen van Nederlands en Europees beleid, het ondersteunen van toezicht, het maken van afspraken met ontwikkelaars, en de samenleving waarschuwen voor de risico’s van GAI. Het rapport benadrukt het belang van een wereldwijde benadering van de risico’s van GAI en biedt vijf handelingsopties voor het kabinet: het vermogen creëren om schadelijke GAI-toepassingen van de markt te halen, zorgen voor toekomstbestendige juridische kaders, investeren in internationaal AI-beleid, een agenda opstellen voor maatschappelijk verantwoorde GAI, en het stimuleren van maatschappelijk debat over de wenselijkheid van GAI.
Mijn opmerkingen
Deze scan is een informatief document, mede dankzij enkele handige infographics. De toelichting op GAI is erg zinvol voor niet-ingewijden. Kansen en risico’s zijn overzichtelijk geclusterd en de auteurs wijzen op relevante beleidsmaatregelen. Het Rathenau Instituut probeert de balans op te maken van de ontwikkeling van GAI. Toch vind ik het rapport niet echt in balans. Het accent ligt op de risico’s, en minder op de kansen. Er wordt ook niet aangegeven hoe groot een risico is, en hoe groot de impact kan zijn. Bijvoorbeeld het risico dat je een taalmodel kunt voeden met foutieve informatie. Bovendien mis ik bij de handelingsopties de aandacht voor digitale geletterdheid waar AI m.i. een cruciaal onderdeel van is. Je kunt m.i. risico’s op het gebied van GAI beheersen als je wijs omgaat met deze technologieën. Je kunt namelijk vermijden dat een applicatie als ChatGPT gaat hallucineren. Dit is namelijk afhankelijk van de prompts die je invoert.
Rathenau Instituut (2023). Generatieve AI. Den Haag. Auteurs: Hamer, J., L. Kool, B. Hijstek, Q. van Eeden en D. Das
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
Nota bene
Zoals je merkt, ben ik uitgebreider ingegaan op op één bijdrage rond generatieve AI, en heb ik vandaag geen bloemlezing geschreven. Dat is het resultaat van de vraag die ik twee weken geleden heb gesteld (N=39):
Ik zal dus voortaan regelmatig uitgebreider schrijven over één publicatie of één aspect van generatieve AI.
Andere bronnen over generatieve AI
Ik wil wel nog een aantal links van bijdragen met jullie delen die ik niet ga bespreken:
- ChatGPT’s One-year Anniversary: Are Open-Source Large Language Models Catching up?
- Guide to Which AI to Use: ChatGPT Anniversary Edition
- Introducing Gemini: our largest and most capable AI model
- Google Gemini: claims to outperform GPT-4 and expert humans
- Google Deepmind’s new Gemini model looks amazing
- What is Gemini? Everything you should know about Google’s new AI model
- Google Reveals Gemini, Its Much-Anticipated Large Language Model
- Google Unveils Gemini: A Multimodal AI Leap Forward
- Microsoft’s Copilot is getting OpenAI’s latest models
- Will AI companions replace the prospectus?
- Prepping for the unanticipated: AI applications in higher ed
- Bain & Company Technology Report 2023
- How to Decide that Large Language Models Have Beliefs
- Web3 and AI: A blueprint for learning architecture
- ChatGPT and the rise of semi-humans
- Elon Musk and Larry Page’s AI Debate Led to OpenAI and an Industry Boom
- Why OpenAI needs Microsoft on its board
- Amazon AI initiative includes scholarships, free AI courses
- AI in Education Playlist for Learning on the Go
- Best AI Chatbots for Education
- Streaming Technology: The Impact On Education And Training
- Is ChatGPT the New CliffsNotes?
- Pros And Cons of AI in Education
- Helping Educators Navigate AI and Education
- ChatGPT complicates Education versus Assessment
- How to ChatGPT-proof Analysis Assignments
- AI in Higher Ed: Hype, Harm, or Help
- ThingLink: How to use it to teach
- Practical AI strategies for the classroom
- 5 Ways Higher Ed Can Leverage GenAI
- 90% of educators see AI as a beacon for more accessible education
- Embracing Artificial Intelligence in the Classroom
- 6 ways to prepare students for an AI future
- AI And The Student Experience: What Lies Ahead For Education?
- Psychologist explains what ‘mind-reading’ AI can do
- Generating a single AI image has a deep environmental cost
- Due to AI: We are about to enter the era of mass spying
- Luisteren naar AI-techneuten die einde van de mensheid vrezen?
- What year 2 of the generative AI craze will look like, according to 41 experts
- Open Source Intelligence (OSINT) Guide
- Generative AI and the future of Content Creation
- How to tell whether content was generated by AI
- AI ChatGPT: The End of Thinking Skills?
- How online influencers and idols are using generative AI
- 25 things that AI will never be able to do
- Who’s Who Behind the Modern Artificial Intelligence Movement
- Technology Predictions 2024
- 6 generative AI hazards IT leaders should avoid
- Meta launches a standalone AI-powered image generator
- Meta’s new AI image generator was trained on 1.1 billion Instagram and Facebook photos
- The industry talking the most about AI jobs is not tech, according to LinkedIn
- Future of Work Report November 2023 AI at Work
- 3 things workers can do to prepare for AI and the future of work
- Preparing For The Future Of AI Computing
- Navigating the Workplace in the Age of AI
- Where are we at with generative AI?
- Een jaar ChatGPT: bedrijven zijn er druk mee, ook terughoudend
- AI-powered digital colleagues: Some ‘safe’ jobs could be vulnerable
- FOCUS on AI in L&D
- Bold Predictions for GPT-5: The Next Leap in AI Evolution
- You Need a Generative AI Strategy
- Google Lanceert AI-Technologie Waarmee Het Voorsprong Op Concurrentie Wil
- Google Gemini AI
- Using AI Tools for Summarizing and Reviewing
- Study Examines Impact of Being Wrongly Accused of Cheating by Using ChatGPT
- Vrijstelling Open Source Kunstmatige Intelligentie AI Wetsvoorstel Europese
- Unlocking the Potential of Generative AI: Three Key Questions for Government Agencies
- Transforming Communications with Copilot for Microsoft 365
- Claude 2.1 Prompting
- From Digital Native to AI-Empowered Learning in the Age of Artificial Intelligence
- Google Gemini Misrepresentation AI Accusation
- How Artificial Intelligence Can Help the Visually Impaired
- Matthew Butterick AI Copyright Lawsuits OpenAI Meta
- Google’s NotebookLM AI: Ultimate Writing Assistant
- Unlocking Generative AI’s Greatest Growth Opportunities
- Amazon Q is a Generative AI Copilot
- Voorlopig Standpunt Generatieve AI Kabinet
- Amazon Unveils Q: An AI-Powered Chatbot for Businesses
- De AI Verordening Is Er Maar Wij Zijn Sceptisch
- Opinion: Rethinking Higher Education in the World of AI
- 5 Ways AI Assistive Technology Tools Can Help Students
- New White Paper Launch: Generative AI in Scholarly Communications
- EU Sluit Voorlopig Akkoord Over Regels Voor Kunstmatige Intelligentie
- In Digital and AI Transformations, Start with the Problem, Not the Technology
- Gemini: Almost Instant ChatGPT-4 Abilities
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie