Geleerde lessen van pilot laptops (#in #amba)

Tijdens de bijeenkomst van Kennisnet-ambassadeurs zijn ook enkele praktijkervaringen met het gebruik van laptops in het onderwijs gedeeld. Enkele geleerde lessen, die ik heb gehoord, zijn:

  • Kijk gedifferentieerd naar de zinvolheid van het gebruik van laptops binnen de opleidingen.
  • Voorkom verschuiving van kosten van organisatie naar leerling.
  • Niet alle onderwijssoftware is webbased. Dat werkt belemmerend voor laptops in het onderwijs.
  • Maak gebruik van een ontwikkelde ambitietool waarmee je ambities rond laptops in het mbo in kaart kunt brengen.
  • Professionalisering van medewerkers is erg belangrijk, maar ook bewustwording over de noodzaak van ICT in het onderwijs (die vooraf gaat aan professionalisering).
  • Veel onderwijsgevenden èn leerlingen weten gewoon niet hoe ICT werkt.
  • Als docenten zich niet druk hoeven te maken over technische zaken, maar terug kunnen vallen op ondersteuning, zijn eerder bereid om ICT in het onderwijs in te zetten.
  • ICT-leerbedrijven, gerund door leerlingen, kunnen een goede rol vervullen als servicedesk voor medewerkers en leerlingen. Acht uur per dag bemenst, op een centrale plek. Zo’n unilocatie maakt een dergelijke servicedesk beter te organiseren. Die servicedesk heeft veel bevoegdheden, zoals het veranderen van wachtwoorden.
  • Als het ICT-leerbedrijf weinig te doen heeft, ondersteunen de leerlingen onderwijsgevenden o.a. met het vullen van de elektronische leeromgeving.
  • Er kan een enorme diversiteit aan problemen ontstaan door ‘eigen laptops’, met diverse besturingssystemen, browsers, enzovoorts. Daar zijn geen standaard oplossingen voor. Veel voorkomende problemen hebben ook te maken met inloggen.
  • Een laptop zou net zo eenvoudig en probleemloos moeten werken als een stofzuiger.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *