Geleerde lessen van een iPad implementatie

Op basis van een zogenaamd 1:1 iPad initiatief heeft Carl Hooker 10 zaken opgeschreven die je niet moet doen bij de implementatie van de iPad binnen een schoolorganisatie (deel 1, en deel 2). Daarbij valt op dat een aantal zaken eerder met verwachtingen te maken hebben, dan met handelingen. Wat ook opvalt, is dat je een iPad niet moet behandelen als een PC.

  1. Wacht niet tot het laatste moment om ze aan medewerkers te geven. Docenten moeten eerst de tijd krijgen om zelf aan het apparaat te wennen, voordat ze er met lerenden mee gaan werken.
  2. Verwacht niet dat het allemaal vanaf de eerste dag perfect gaat. Als je bijvoorbeeld een aparte server hebt waarvan lerenden tegelijkertijd apps gaan downloaden, dan wil dat wel eens misgaan (een aparte server vraagt meer van het beheer, maar je lerenden hebben geen Apple-ID nodig om apps te kunnen installeren; leerlingen, jonger dan 13 jaar, mogen geen Apple-ID aanmaken).
  3. Rol niet alle apps tegelijkertijd uit. Vooral als je werkt met omvangrijke apps, dan vraagt dit veel bandbreedte.
  4. Probeer niet alles rond de iPad te beheersen. Hooker onderscheidt diverse modellen voor het beschikbaar stellen van apps. Hij schrijft terecht dat veel voordelen van iPads teniet worden gedaan als je deze beheersmatig behandelt als personal computers (die dus niet ‘personal‘ zijn). Dit vraagt dus wel wat meer van de ICT-bekwaamheden van gebruikers.
  5. Verwacht niet dat het onderwijs onmiddellijk veranderd als je iPads gaat gebruiken. Ook bij iPads vindt eerst substitutie plaats, daarna versterking (‘augmentation‘), verandering (‘modification‘) en herdefinitie (‘redefinition‘).
  6. Ga er niet van uit dat je de hele schoolgemeenschap in één keer bij het initiatief kunt betrekken. Benadruk de doelen van het initiatief, en betrek ouders en docenten erbij. Geef mensen de keuze om ook niet te participeren. Wat wil je nu echt bereiken?
  7. Evalueer het programma niet uitsluitend op basis van toetsscores. Je wilt een andere leercultuur creëren. Daar heb je andere meetmethoden voor nodig.
  8. Beperk professionalisering van medewerkers niet tot een beperkte training tijdens de zomer. Je is meer tijd voor nodig, maar dat is het wel waard.
  9. Verwacht niet dat e-mail de beste manier is om opdrachten in te leveren. Het managen van digitale bestanden is een belangrijk aandachtspunt voor docenten. Een elektronische leeromgeving met een adequaat te organiseren ‘dropbox-functionaliteit’ kan hierbij uiteraard helpen.
  10. Laat angst je missie niet overheersen. Er zullen weerstanden ontstaan, maar realiseer je:

    If there is any hope of your program being successful, the core team of administrators, teachers and students needs to be on the same page, speaking the same message. That message is plain and simple: This is not a technology expense, it’s an investment in our students and their future.

De iPad is een relatief laagdrempelig en eenvoudig apparaat. Carl Hooker maakt echter duidelijk dat er toch nog heel wat komt kijken bij een grootschalige implementatie van dit apparaat. Het grootste risico bij de invoering van iPads zou wel eens ‘onderschatting’ kunnen zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Zie ik het goed dat in dit rijtje ontbreekt dat je een duidelijke doelstelling, liefst gerelateerd aan verbetering van het onderwijs, moet hebben, bij voorkeur vertaald in kosten en verwachte baten?

  2. Volgens mij beschouwt de auteur dit als een ’taken for granted assumption’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *