Het concept van de flipped classroom is relatief nieuw. Toch zijn er docenten die er al drie jaar mee werken. Wat kunnen we van hen leren? In Flipped Classes: Dispelling Myths and Sharing What Works deelt Brian Bennett via een vraaggesprek zijn belangrijkste geleerde lessen.
Flipped Classes: Dispelling Myths and Sharing What Works bevat bruikbare wetenswaardigheden over de flipped classroom. Zoals:
- De kerngedachte van de flipped classroom is: hoe kan ik de tijd in de klas/collegezaal het beste benutten? Wat we nu doen in de klas/collegezaal werkt niet? Wat kunnen we anders doen?
- Je hoeft niet alle leerstof via video te presenteren. Denk goed na over waneer video effectief is.
- Je hoeft geen gebruik te maken van lange video’s. Je kunt niet verwachten dat lerenden uren online video thuis bekijken. Beperk je tot de kern.
- Als je ICT in de klas gebruikt, is dat vaak nog steeds docentgecentreerd. Omdat de docent vaak bepaalt wat lerenden bestuderen. Bij de flipped classroom kun je echter ook de rollen omdraaien, en lerenden instructies laten geven of vraagstukken laten inbrengen.
- Lerenden gaan vaak betere vragen stellen, en co-creëren. Ze worden meer uitgedaagd om actiever met de leerstof bezig te zijn.
- Het belangrijkste is dat je ook goed curriculum hebt, en een doordachte didactiek.
- Het is belangrijk om de voortgang van het leren in eigen tijd te monitoren. Het gaat om thuis leren, niet om huiswerk.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie