"Als alle wetenschappelijke artikelen openbaar beschikbaar zouden zijn, zou dat de Nederlandse samenleving een voordeel op kunnen leveren van 133 miljoen euro per jaar."
Aldus de belangrijkste uitkomst van een onderzoek in opdracht van de Surffoundation. Het onderzoek is vandaag aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Behalve een forse kostenbesparing, leidt open access -de naam zegt het al- ook tot een grotere toegankelijkheid van het onderwijs.
In het onderzoek zijn overigens drie publicatiemodellen met elkaar vergeleken:
Het grootste voordeel biedt het Open Access-model waarbij de onderzoeksfinancier of -instelling betaalt voor publicatie en het artikel vervolgens vrij toegankelijk is.
Ik durf te wedden dat een dergelijke aanpak ook geldt voor het overige onderwijs, als het gaat om het ontwikkelen en delen van leerstof. Hier zou ook onderzoek naar gedaan mogen worden, ook al is de economische invalshoek maar één van de mogelijke invalshoeken en motieven voor open education.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ter aanvulling een link naar het bericht onder ‘Actueel’ bij de SURFfoundation > “Open Access publiceren levert Nederlandse samenleving tot 133 miljoen op” -> http://www.surffoundation.nl/nl/actueel/Pages/OpenAccesspublicerenlevertNederlandsesamenlevingtot133miljoenop.aspx