Geflipte professionele ontwikkeling

Er wordt vooral binnen het onderwijs aandacht besteed aan het concept van de flipped classroom. Kristin Daniels ziet echter ook mogelijkheden voor ‘Flipped Professional Development’ voor docenten.

Daniels meent dat er op het gebied van groepsgewijze professionele ontwikkeling drie uitdagingen zijn:

  1. Deelnemers hebben diverse ervaring en vaardigheden.
  2. Deelnemers hebben tijd nodig om het geleerde in praktijk te brengen voordat zij feedback krijgen.
  3. Deelnemers zouden continue aan hun professionaliteit moeten werken, terwijl leren nu te veel een gebeurtenis is.

Op het gebied van leertechnologie zijn Daniels en haar collega’s daarom nu gestart met video tutorials, in combinatie met workshops die maandelijks worden gepland en gericht zijn op follow up, nadat docenten het geleerde in de praktijk hebben gebracht.

De video’s maken zij zelf. Er zijn volgens hen betrekkelijk weinig goede instructievideo’s te vinden. Bovendien zouden docenten het lieftste video’s bekijken van mensen die zij kennen (?):

We need to feel a connection with our teachers whether they are face-to-face or virtual. We have discovered a variety of ways to use video in our work. In addition to the typical how-to videos, we create videos for student consumption, to showcase student projects, to share best practices, and to provide specific instruction to an individual.

Video’s bekijken is overigens niet de belangrijkste leeractiviteit. Door in kleine groepen te werken kan sprake zijn van meer personalisering van professionele ontwikkeling, doordat aan specifieke leervragen gewerkt kan worden.

Kristin Daniels sluit haar bijdrage af met ‘easy starting points‘. Alleereerst benadrukt zij het creëren van een cultuur van gedeelde kennis door veel te communiceren, onder meer met behulp van vragenlijsten. Op de tweede plaats raadt zij aan om een gezamenlijke ruimte met gedeelde bronnen te creëren. Tenslotte beveelt zij aan om te investeren in de ontwikkeling van voorlopers. Punt één en drie zijn m.i. helemaal niet zo ‘easy‘.

Ik kan Daniels boodschap alleen maar onderstrepen, al vraag ik me af of docenten inderdaad vooral willen leren van video’s van bekenden. Tijdens het nationale e-learning event heb ik ook de mogelijkheden benadrukt van het concept van de flipped classroom voor professionele ontwikkeling. Jeroen Krouwels heeft dit ook eerder onderstreept.

Wat mij wel opvalt is dat je ook bij docenten een strategie moet ontwikkelen die er voor zorgt dat zij de video’s (of andere bronnen) voorafgaand aan een workshop daadwerkelijk bestuderen. Bij een eenmalig congres is dat al helemaal ingewikkeld. Je hebt namelijk geen binding met degenen die deelnemen aan jouw workshop.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *