In Engeland heeft de overheid de aanschaf van digitale leermiddelen gefaciliteerd. Dat heeft echter niet geleid tot innovatie van het onderwijsleerproces, aldus het artikel ‘No innovation’ in e-learning
A study by the Content Advisory Board to the Department for Education and Skills found that the introduction of e-Learning Credits to enable schools to buy in digital learning materials has yet to drive forward innovation in the market.
Ik heb het rapport zelf niet gelezen. Maar ik vind het wel logisch dat web-based leermateriaal alleen niet voldoende is om onderwijsverandering op gang te brengen. Net zo min als een goede ICT-infrastructuur. Het blijft een geïsoleerde aanpak. Immers, wat is het probleem? Wat drijft verandering? De oud-hoogleraar Onderwijskunde Nijs Lagerweij zei ooit:
"Onderwijsverandering dient principieel gebaseerd te zijn op de school als eenheid
en op de leraar als spaak van verandering“
En volgens mij geldt dat ook voor (t)e-learning.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie