Geen grootschalige implementatie van de iPad (#in)

Je leest de laatste tijd steeds vaker over onderwijsinstellingen die de iPad gaan inzetten. Ik ben voorstander van experimenten, maar terughoudend als het gaat om het grootschalige implementaties (bijvoorbeeld voor alle eerstejaars). Can college students learn as well on iPads, e-books? illustreert dat we nog weinig weten van de voors- en tegens van de didactische toepassing van dit -op zich prachtige- apparaat.

IMG_0214

Veel onderwijsinstellingen -zo blijkt ook uit dit artikel- beschouwen de iPad m.i. ook te zeer als een e-reader. Je kunt de iPad als e-reader gebruiken, maar dan stuit je op de nodige beperkingen:

  • Er is weinig educatief aanbod voor e-readers beschikbaar. En dat geldt al helemaal voor content die gebruik maakt van de specifieke eigenschappen van de iPad.
  • De e-readerapplicaties voor de iPad zijn niet allemaal even handig in gebruik. Het markeren van tekst gaat lang niet altijd even gemakkelijk. Ook blijkt dat studenten bij e-readers vaak te veel tekst markeren (didactisch niet effectief).
  • De iPad spiegelt in het zonlicht en raakt in de zon snel oververhit.
  • Een voordeel van de klassieke e-reader ten opzichte de iPad is dat lerenden zich alleen kunnen bezig houden met studeren. De iPad heeft tal van mogelijkheden, die -zo geven lerenden ook toe- erg kunnen afleiden. Oke: je kunt (nog) niet tussen programma's switchen, maar je start een applicatie wel heel snel op. Of zoals het artikel stelt: Facebook is één klik verwijderd.
  • Veel mensen hebben problemen met het non-lineaire karakter van iPad content, ook al sluit dat karakter vaak beter aan bij de te behandelen vraagstukken. In het artikel wordt onder meer gesteld:


    In today's ADD society, textbooks are pleasantly single-dimensional and finite.


    Daarnaast vinden mensen het vaak lastig om de massa's beschikbare informatie te verwerken en te integreren. Kortom: de manier waarop wij met informatie hebben leren omgaan, zal ook moeten vernieuwen.

Ik ben dus niet alleen voorlopig voor experimenten, maar ook voor andere toepassingen van de iPad dan (voornamelijk) als e-reader. Denk aan video, het snel even opzoeken van informatie of aan het gebruik van onderwijs apps.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *