Geen docent maar leerkracht (#in)

Gisteren brainstormde ik met een aantal collega's over de vraag of de term 'docent' nog wel past bij het onderwijs van de 21ste eeuw. Ik denk van niet, en pleit eigenlijk voor revitalisering van de term 'leerkracht'.

Doceren wordt vaak geassocieerd met het overdragen van kennis of technische bekwaamheden.

De term 'leerkracht' impliceert m.i. precies waarom het gaat: het bekrachtigen, het versterken van het leren van een lerende.

De lerende leert altijd. Maar door het in interactie met lerenden uitvoeren van leeractiviteiten als modelleren, inspireren, begeleiden, uitleggen, aanmoedigen, feedback geven en beoordelen help je de lerende boven zichzelf uit te stijgen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. @Wilfred,
    Kees Boeke gebruikte de begrippen werkers voor de leerlingen en medewerkers voor degenen die hen hielpen bij het leren. Dat vind ik nog altijd een mooie typering.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *